
مدیریت چیست ؟ مدیر کیست؟
تعریف مدیریت؟
امروزه تمامی مردان و زنان عالم حتی فرزندان یک مدیر و رهبر محسوب می شوند زیرا این افرادند که جمع و یا جماعتی را برای رسیدن به اهداف خود و یا یک مجموعه مسویی می کشانند.مهم نیست که شما در کدام قسمت این پازل باشید.اهداف شما ، رفتار شما ،باورهایتان به همراه دانش شما است که هدفی مشخص را تعیین و برای رسیدن به آن تلاش می کنید.
تعاریف متعددی از مدیریت وجود دارد اما معروفترین آنها توسط نویسنده معروف آمریکایی، ماری پارکر فالت بیانشده است. ازنظر او مدیریت توانایی انجام کارها با کمک دیگران یا از طریق دیگران است. مدیریت شامل برنامهریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و پایش میباشد.
هنری فایول عملیات سازماندهی را به فاکتورهای پیش رو تقسیم کرده است: فنی، تجاری، مالی، دارایی، اداری و مدیریتی.
مطابق با نظر استونر و ای. فریمن مدیریت شامل فرایند برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل تمام تلاشهای اعضای سازمان است که از منابع سازمانی در جهت نیل به اهداف آن سازمان استفاده میکنند.
در نظریه اس. رابینز و کالتر، مدیریت به معنی هماهنگی فعالیتهای مرتبط با کار است در جهت رسیدن به کارایی و اثربخشی موردنظر. اما به نظر پیتر دراکر مدیریت یک تکنولوژی جدید است.
پرفسور بی. مسیک، مدیریت را دانشی تأثیرگذار تعریف میکند که در فرایندهای برنامهریزی، سازماندهی، پایش و کنترل فعالیتهای کسبوکار در جهت دستیابی به اهداف سازمانی مورداستفاده قرار میگیرد.
مدیر کیست؟
مدیر فردی است که یا موفق است و یا ناموفق
مدیر موفق به داشته هایش فکر می کند و با موارد زیر آشناست.
1 – کارکنان و مجموعه خود را خوب بشناسید.
2 – مهارتهای علمی و ارتباطی خود را بهبود دهید
3 – همیشه در اتاقتان به روی زیر دستانتان باز باشد
4 – فعالانه مدیریت و رهبری کنید
5 – از اشتباه کردن کارکنانتان نهراسید و بگذارید اشتباه کنند
6 – تفویض اختیار کنید و ابزار های لازم برای انجام وظایفشان را در اختیارشان قرار دهید
7 – زیر دستان خود را به چالش بکشید
8 – سیستم تشویق و تنبیه مناسب و شایستهای را برقرار کنید
9 – فراموش نکنید که شما مدیر هستید نه رئیس چون بین این دو خیلی تفاوت است.
10 – از اشتباهات خود درس بگیرید
11 – بازخورد تلاش هایتان برای رسیدن به اهداف را ببینید.
12 – هیچ گاه خودتان را با تجربه ترین فرد ندانید.
13 – دائما در حال نگرانی رسیدگی به امورات نباشید
14 – وظایفی را به کارمندانتان محول کنید که به تجربیات شان بیفزاید.
15 – مسئولیت اشتباه کارمندتان را به عهده بگیرید.
16-همیشه یک بیزینس پلان داشته و تمامی کارهایتان را با برنامه جلو ببرید.
17- در کارهایتان همیشه مشورت نموده و بدون ترید تصمیم بگیرید.
18- هر روز سابقه ای زیبا برای خود خلق کنید نه خاطرات بد در اذهان
یک مدیر موفق شبیه کیست؟
یک مدیر موفق باید مثل یک رهبر ارکستر باشد. رهبر ارکستر قدم به قدم به گروهش آموزش میدهد و با آنان تمرین میکند. چه اشکالی دارد اگر یک مدیر از دیگران ایده بگیرد و آن را اجرا کند؟ شما فقط در شرکت مینشینید و از بالا کارمندانتان را ارزیابی میکنید این کافی نیست قطعا این مدل محیط کاری خسته کننده خواهد بود یک مدیر خوب باید ایده های خوب داشته باشد.
ممکن است با خودتان فکر کنید اگر من مسئولیت اشتباه کارمندم را بر عهده بگیرم و روند کاری کارمندم را ارزیابی هم نکنم پس برای چه مدیر هستم و مدیریت میکنم؟ اگر واقعاً مدیر کارآمدی هستید نباید نگران این جور مسائل باشید. همه به سادگی میفهمند شما چه مدیری هستید و چگونه مدیریت میکنید فروتنی و آرامش برای یک مدیر خوب لازم است.
در طول روز باید چه فعالیتهایی را انجام داد تا به یک مدیر موفق تبدیل شد؟ شاید وقت کافی برای تجربه کردن در این رابطه نداشته باشید در این صورت چه چیزی بهتر از گوش دادن به توصیه بهترین مدیران جهان است؟
مدیران موفق برای رسیدن به موفقیت قوانینی دارند. این قوانین شامل عادتهای ساده روزانه هم میشود. ۲۱ مدیر موفق از کارهای سادهای که با انجامشان به موفقیت رسیدهاند را برای شما بازگو میکنند.
اکثر مدیران موفق، حرفه خود را هدایت میکنند و زندگی برای آنها آسان میشود، آنها به کار یا تجارت خود مجال در دست گرفتن رندگیشان را نمیدهند. آنها صبح زود از خواب برمیخیزند، به سلامت خود اهمیت میدهند، در مورد پول خود هوشمندانه عمل میکنند. آنها قدرخواب خوب شبانه، تعطیلات و یک کتاب خوب را میدانند و در زمان کار به قوانین و روال روزانه خود میچسبند. این ۲۱ نقلقول از مدیران موفق را بهخاطر بسپارید، عادات ساده روزانهای که در موفقیت آنها نقش بسیاری داشتهاند.
- بیشتراز آنچه که از او انتظار میرود انجام میدهد
- ویژگی دوم مدیر موفق:ویژگی سوم مدیر موفق: هر روز با خانواده در ارتباط است
- به نقاط مختلف شرکت یا محل کارش سر میزند
- برای خانواده و سلامتیاش وقت میگذارد
- از دیگران تعریف میکند
- دیگران را میخنداند
- ارتباط ایجاد میکند
- حضور فیزیکی دارد
- ایمیل شرکت خود را مرتبسازی میکند
- یادآوریها را در کنار تخت خود قرار میدهد
- بحرانها را به فرصت تبدیل کنید
- به همان اندازه که بر کارهایی ضروری تمرکز دارید، بر لیست کارهای انجام شده هم تمرکز کنید
- نقشه روز خود را بکشید
- نظارت نمیکند بلکه رهبر پرورش میدهد
- تغییرات را با آغوش باز میپذیرید
- مشتریهای بالقوه خود را از دست نمیدهد
- زمانی برای فکر کردن در نظر میگیرد
- بازخورد مداوم و مستمر دارد
- همیشه استراتژیک فکر میکند، حتی زمانی که تاکتیکی عمل میکند
- هر روز با کارمندان کلیدی صحبت میکند
شما چه فکر می کنید؟