LOADING...
A partnership is an arrangement where parties, known as partners, agree to cooperate to advance their mutual interests.
23 ژوئن

صف و ستاد در سازمان

صف و ستاد در سازمان

ستاد – سه نوع ستاد وجود دارد : 1- ستاد شخصي 2- ستاد تخصصي و 3- ستاد كل كه هريك از آنها وظيفه اي خاص به عهده دارند . مديرا اجرايي به اين علت ستاد شخصي دارند كه از پرداختن به كارهاي روزانه ، جواب دادن به تلفن ها ، تنظيم ملاقات ها ، ماشين كردن نامه ها و غيره معاف باشند . ستادتخصصي كارهايي را انجام مي دهد كه به مهارت در زمينه اي تخصصي همچون حسابداري نياز دارد . ستاد كل با جمع آوري و ارزيابي اطلاعاتي كه بر اساس آن مي توان به تصميمي رسيد ، در وظايفي به مدير اجرايي خود كمك مي كند كه آن وظايف به طور كامل قابل تفويض نيست . (42)

– ستاد را به طور كلي به سه دسته تقسيم مي كنند :

1-   ستاد عمومي ( ستاد هماهنگ كننده ، ستاد مركزي يا ستاد كل ) :

شامل آن دسته از كاركنان مي گردد كه     وظيفه ي اصلي آنان برنامه ريزي ، هماهنگي و طراحي عمليات است و به طور مستقيم با بالاترين مقام اجرايي سازمان ارتباط دارند . كار آنان جنبه ي مشورتي دارد و هر نوع تصميم گيري بر اساس توصيه ها و مشورت هاي آنان بايد با تاييد و امضاي بالاترين مقام اجرايي سازمان اتخاذ شود .

2-  ستاد شخصي :

شامل كساني مي شود كه خدمات آنان به طور كلي در جهت تسهيل و كمك به افراد خاص در سازمان صورت مي گيرد . ستاد شخصي فقط در مقابل فردي كه براي كمك به او ( به طور معمول رييس سازمان ) منصوب شده است مسوول مي باشد و خود هيچگونه قدرتي براي اعمال نظرات خود روي قسمت هاي مختلف سازمان ندارد .

3-  ستاد تخصصي : گروهي از متخصصان يك رشته ي خاص كه با عده اي از مديرا ن صف كار مي كنند تا كارآيي سازماني را افزايش دهند جزء ستاد تخصصي محسوب مي شوند .

 

 

Leave A Comment