LOADING...
20 آوریل

چک لیست و یا  فهر ست کنترل چیست

چک لیست و یا  فهر ست کنترل چیست؟

چک لیست ها یک سری برنامه طبقه بندی بصورت جداول دریک  برگ کاغذ (sheet) و یا دفتری(logbook)هستند که برای جلوگیر از خسارات مالی ،جانی و اطمینان از اینکه امور و یا یک سیستم بطور روزانه و یا دوره ای استفاده می کنند. و با علامت خاص ✓، ✔ یا ☑) است که برای بیان مفهوم «بلی» مانند «بلی، این مورد بررسی شده‌است» نوشته می شود. و مواردی که چک لیست بدون تیک باشد نیاز اقدام و بررسی دارد. این موارد است که می تواند موفقیت یا عدم موفقیت شما را در کارتان تضمین کند

محاسن چک لیست

  • مدیریت بر انجام کار و عدم تکرار آنها بدست یک یا چند نفر
  • پیشرفت کار و بموقع انجام دادن آن خصوصا پروژه ها و امور حساس.
  • پیگیری کارهای برنامه ای که در زمانهای معین نیاز به انجام دارند.
  • انجام امور و کا رهای مدیریتی ، -فعالیت های آموزشی ، رفتار سنجی، بازرسی و ارزیابی از فعالیت ها.
  • نظارت بر تمامی امور از جمله زمان ، عملکرد افراد ، بکارگیری ابزار ،درصد پیشرفت کار و…

کاربردهای چک لیست یا  فهر ست کنترل چیست؟

 مشخص کردن صحت و درستی کارها ، کنترل یک موضوع ، جلوگیری از فراموشی کارها ، کنترل نمودن یک فعالیت ، ممیزی کارها ، صحه گذاری، پیگیری ،تایید کردن ، ایمنی یک کار مورد بررسی قرار گرفتن، تعیین سطح ،مونتاژ کردن ، تولید کردن ، برگزار کردن یک موضوع ، مهیا کردن یک فعالیت ، خرید کردن و….

 

 مراحل طراحی یک چک لیست کنیم؟

  • درک ارزش چک لیست و اهداف استفاده از آن.
  • مطالعه و استفاده از تجربیات ارزنده سازمانها ،شرکت ها و دیگران با ایجاد اطاق فکر.
  • جهت شرکتها ، بهره گیری از یک تیم ماهر مسلط تخصص های مربوطه.
  • برسی وتحقیق از رقبا در چگونگی موفقیت و یا عدم رسیدن به اهداف آنان.
  • تدوین برنامه ها در چک لیست بصورت سری و بدنبال همدیگر .(لیست پیوسته).
  • استفاده از نظرات کارکنان حتی کارکنان رده پایین.
  • تدوین و تست چک لیست و بصورت آزمایشی طی زمان معین در چند قسمت مانند انتظامات شرکت.
  • شناسایی نواقص و اقدام به بهبود با نظر سنجی کارکنان.

ارزش نوشتن و داشتن چک لیست برنامه روزانه

چک لیست یکی از ابزارهای مدیریت فعالیت ها  زندگی می باشد که می تواند بر اساس آن یک فعالیت روزانه خود را در تمامی محیط ها از خانواده تا محل کار مدیریت نمود. و معمولا چک لیست ها برای کارهای نظارتی ، بازرسی، پزشکی ، هوا فضا و ممیزی کاربرد زیاد دارد .چک لیست ها در زمینه های زیادی کاربرد دارد و از کار های ساده گرفته تا کارهای بسیار پیچیده و…

چک لیست ها به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل نمایید که تمام مواردی که باید انجام می شد و باید بدانید که هیچ چک لیستی کامل نیست و اگر تازه می خواهید بر روی یک موضوع کار کنید و برای آن چک لیست تهیه کنید باید مراحل ساده و کم شروع کنید تا کم کم این چک لیستها کامل گردد.از جمله کاملترین چک لیست ها مربوط به ارتش ها و سازمانهای هوانوردی است چون در آنجا با جان و اموال مردم سروکار می باشد.

برای اینکه چک لیست کاملی داشته باشید توصیه می شود از یک مشاور در امور فوق بهره بگیرید و از کار تیمی استفاده کنید. واعضای تیم را از اهداف و برنامه های خود مطلع کنید تا بهتر بتوانند به شما کمک کنند.

محاسن چک لیست

1- کمک به تمرکز شما

وقتی ما سعی می‌کنیم روی کار مهمی تمرکز کنیم، اغلب ذهنمان منحرف کارهای ناتمام دیگر می‌شود. مشاهده چک لیست تمرکز را بیشتر می کند. توصیه می‌شود که فهرستی از کارهای انجام نشده تهیه کنیم. این کار باعث می‌شود مغز ما احساس کند که ما این کارها را انجام داده‌ایم و می‌توانیم روی کار اصلی تمرکز کنیم.

2-تقویت اعتماد به نفس

با نوشتن یک فهرست از برنامه هایی روزانه و اهدافی که دارید اعتماد بنفس را درونتان بیشتر می کنید. اگر روزانه مشغله فراوان دارید، فهرستی از کارها ،برنامه ها ،خریدها ، ملاقاتها و… تهیه کنید. و هرکاری را به انجام رسانیدید قلم بگیرید.

3-فعال نمودن ذهن

قطعا با تکرار استفاده از لیست برنامه و یا چک لیست با اشکالات  وموانع کمتری روبرو و با گذر زمان بصورت عادت در زندگی می شود.یعنی با داشتن فهرست وظایف، می‌توان انجام کارها را اولویت‌بندی کرده، برنامه داشت و زمان را مدیریت کرد. کارهای بزرگ را می‌توان به بخش‌های کوچک تقسیم کرد که انجام آن راحت تر باشد.

4-  باعث موفقیت بیشتر شما می‌شود

بر اساس تحقیق روانشناسان،افرادی که کارهایشان را بر اساس یک برنامه کاری دنبال می‌کنند و فهرستی از هدف‌های آینده‌شان دارند، نتایج بهتری کسب می‌کنند. بر همین اساس داشتن فهرست، بهره‌وری کارمندان را هم تا ۱۰ درصد افزایش می‌‍دهد. و گام مهمی در موفقیت می باشد.

5- باعث کاهش مخارج زندگی

اگر قبل از رفتن به بازار، فهرستی از نیازمندیها داشته باشید، احتمال اینکه بتوانید در صرف زمان و هزینه صرفه‌جویی (با درنظر گرفتن میزان زمان و سقف توانایی خرید) نمایید.

6- مانع اشتباه نکردن در امور

اینجا منظور ما همان “چک لیست” معروف است؛ فهرستی از وظایفی که نباید انجام آن فراموش شود چه برای یک میهمانی خانوادگی و یا مراسم رسمی و… باشد.

7- تصحیح کارهای عقب افتاده

در صورت بتعویق افتادن برخی از موارد چک لیست می توان انها را در اولین زمان ممکن انجام داد.

رفتار ما برگرفته از تفکرماست پس از همین حالا دست به کار شوید و کارهای روزمره خود را فهرست کنید

با تشکر از: alamto.com.

 

Leave A Comment