30 خرداد 1402 در مجمع عمومی

وظایف یک مدیر ساختمان

مدیر یک ساختمان چه وظایفی برعهده دارد:

1- پیگیری و اخذ بیمه آتش سوزی ساختمان:

این بیمه یکی از ضروری ترین و مهمترین نیازهای هر ساختمانی می باشد که خطر خسارت مالی به ساکنین آپارتمان ها را به حداقل می رساند . مدیر هر ساختمان پس از انتخاب شدن در اولین قدم باید بررسی کند که ساختمانی که مدیر آن است بیمه آتش سوزی شده است یا خیر . اگر ساختمان بیمه آتش سوزی ندارد سریعا در جهت بیمه نمودن آن اقدام کند . در این مورد قانون در ماده 20 آیین نامه ی قانون تملک آپارتمانها اینگونه بیان نموده است ؛ مدیر یا هیات مدیره مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش‌سوزی بیمه نمایند. سهم هر شریک از حق بیمه با توجه به ماده 4 قانون به وسیله مدیر، تعیین و از شرکا اخذ و به بیمه‌گر پرداخت خواهد شد.

2- حفاظت عمرانی از ساختمان :

ابتدایی ترین و مهمترین وظیفه ی یک مدیر ساختمان ، حفاظت عمرانی از آن ساختمان می باشد . به این صورت که قسمت های آسیب پذیر و فرسوده ی ساختمان که خطر تخریب آن و یا آسیب زدن به دیگر بخش ها توسط آن ، می رود را شناسایی و ثبت کند تا پس از جمع آوری شارژ و مشورت با مجمع عمومی و ساکنین ، در اولین فرصت به تعمیر آن نواحی بپردازد .

3- تعیین میزان شارژ هر واحد :

میزان شارژی که به صورت ماهیانه باید توسط ساکنین یک ساختمان برای برخورداری از خدمات مشترک پرداخت شود را مدیر یا هیات مدیره ساختمان به ازای هر واحد و بر مبنای خدمات ارائه شده نظیر ؛ هزینه ی سرایداری ، نگهبان ، متصدی آسانسور ، هزینه نگاهداری تاسیسات ، باغبان ، تزئینات قسمت‌های مشترک ، قبوض آب برق گاز قسمت های مشترک و … محاسبه و مشخص کرده و سپس بایستی به تصویب مجمع عمومی ساختمان برسد بنا براین باز متذکر می شویم فقط و فقط مجمع عمومی است که دستور  تصویب شارژ ماهانه را اعلام می کند . این میزان شارژ امکان دارد به نسبت نفرات ، متراژ واحد و … متفاوت باشد .

4- جمع آوری شارژ و پرداخت هزینه ها :

علاوه بر مشخص نمودن میزان شارژ هر واحد مسکونی ، جمع آوری شارژها و پرداخت هزینه ها از محل شارژ نیز از اصلی ترین وظایف مدیر ساختمان می باشد . معمولا اینگونه رایج است که در سر هر ماه ساکنین هر واحد مبلغ شارژ خود را به مدیر ساختمان می پردازد .

 

5- تعیین و ابلاغ قوانین و مقررات آپارتمان :

مدیر ساختمان می تواند بر اساس تصمیمات هیئت مدیره ساختمان و با مشورت یکدیگر مجموعه ای از قوانین و مقررات را مختص آپارتمان خود وضع نموده و آن را ، در قالب اساس‌نامه ساختمان به ساکنین ابلاغ نماید .

 

6- بررسی و پیگیری درخواست‌ها و اعتراض‌های ساکنین :

از دیگر وظایف مهم مدیر ساختمان ، رسیدگی به درخواست ها و پیگیری شکایت‌های ساکنان آپارتمان نسبت به موضوعات مربوط به ساختمان و بخصوص هزینه‌های پرداختی می باشد . در صورتی که مدیر ساختمان نسبت به این شکایت‌ها منفعل باشد و واکنش مناسبی نشان ندهد ، ساکنان می‌توانند به دستگاه قضایی مراجعه کنند و شکایتشان را مطرح نمایند . این مورد نیز در ذیل ماده 24 آیین نامه ی قانون تملک آپارتمان ها اینگونه آمده است : هر یک از شرکا که در مورد سهمیه یا میزان هزینه مربوط به سهم خود معترض باشد، می‌تواند به مدیر مراجعه و تقاضای رسیدگی نسبت به موضوع را بنماید . در صورت عدم رسیدگی یا رد اعتراض ، شریک می‌تواند به مراجع صلاحیت‌ دار قضائی مراجعه کند .

کاپیتان عبدالله حیدری زفره

7- ارائه رسید تسویه حساب هزینه‌ های ساختمان :

اگر مالکی قصد انتقال واحد ساختمانی اش را داشته باشد ، باید کلیه اسناد تسویه هزینه‌ های ساختمانی را به دفترخانه اسناد رسمی تسلیم کند . و این اسناد باید به تایید و امضای مدیر ساختمان نیز رسیده باشد . فقط در این حالت است که اسناد معتبر بوده و صحت دارند .

 

8- صورت برداری از صورت ‌جلسات مجمع‌ عمومی مالکان :

بر طبق ماده 12 آیین نامه قانون تملک آپارتمانها ؛کلیه تصمیمات مجمع عمومی شرکاء باید درصورت‌جلسه نوشته و به وسیله مدیر یا هیات مدیره نگهداری شود.

 

تخلفات مدیر ساختمان

۱- در ذیل ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها بیان شده است که ؛ (مدیر یا هیات مدیره ، امین شرکا بوده و نمی‌توانند فرد دیگر را به جای خود انتخاب نمایند) ، یعنی هیچ مدیری نمی‌تواند پس از انتخاب شدن از سوی مجمع عمومی ، وظایف محوله خود را به فرد دیگری واگذار کند ، و دلیل آن این است که مجمع عمومی تنها با توجه به میزان توانایی‌ و قابلیت ‌های شخصی ، او را به عنوان مدیر ساختمان انتخاب نموده و مدیر یا هیئت مدیره نباید به هیچ وجه از زیر بار وظایف خود شانه خالی کنند . پس محول کردن مدیریت ساختمان به شخص یا اشخاص دیگر توسط مدیر یا هیات مدیره تخلف محسوب می شود.

۲- بر اساس قوانین مدیریت ساختمان ‌، انتقال برخی اختیارات و وظایف توسط مدیر ساختمان باید به افراد معتمد و مورد قبول اعضای مجمع عمومی ساختمان داده شود و مدیر نمی‌تواند شخصی خارج از آپارتمان را برای این کار انتخاب کند.

۳- همانطور که در بخش وظایف مدیر ساختمان بیان شد ، بیمه نمودن ساختمان در زمینه ی آتش سوزی یکی از مهمترین وظایف یک مدیر می باشد . حال اگر مدیری پس از تصدی این شغل از انجام این وظیفه غفلت و یا از آن سرپیچی نمایید ، خود شخصا مسئول جبران خسارت وارده می باشد .

۴- شارژ ساختمان که توسط ساکنین به صورت ماهانه پرداخت می گردد ، باید صرف مسائل مرتبط با حفظ و نگهداری ساختمان و امور مشترک ساکنین شود . و هیچ مدیری حق آن را ندارد که این مبلغ را خرج مسائل متفرقه غیر مرتبط با ساختمان کند .

۵- مدیر ساختمان نباید راسا و بدون اجازه و هماهنگی با مجمع عمومی مالکان ، مبلغ شارژ واحدها را افزایش دهد .

۶ – دخل و تصرف و دستکاری در مشاعات ساختمان (فضاهای مشترک) ، در حیطه ی اختیارات مدیر ساختمان نمی باشد و برای انجام آن نیاز به تائید تمام ساکنان ساختمان می باشد . به عنوان مثال ، پشت‌بام جزو محدوده‌های مشاع محسوب می‌شود و به این دلیل ، اگر مدیر ساختمان بخواهد در آن انباری احداث کند ، باید این موضوع را در مجمع عمومی اعلام و به تائید آنان برساند . ولی در مسائلی مانند تعمیر و نگهداری آسانسور و شوفاژ و نیز نصب دوربین و … که در حدود مسئولیت‌های مدیر است ؛ خود راساً می‌تواند به عنوان نماینده به این موارد رسیدگی و در مورد آن تصمیم‌گیری نماید .

۸- همانطور که قبلا گفته شد یکی از اصلی ترین وظایف مدیر رسیدگی به اعتراض ساکنین می باشد و در صورت بی توجهی و عدم رسیدگی ، مالک می‌تواند به مراجع ذی‌صلاح مراجعه و شکایت کند .

نتیجه گیری:

مدیریت در ساختمان امری مهم و ضروری ست. چرا که در یکجا نشینی همیشه مشکلات یا اختلافاتی بروز می کند. علاوه بر آن همیشه هزینه های مشترکی وجود دارد که زندگی دسته جمعی در آپارتمان ها را سخت می نماید. برای مدیریت مشکلات و رفع آنان به مدیر یا هیات مدیره نیاز است تا بتوانند با تصمیمات درست زمینه آسودگی زندگی ساکنین را فراهم کنند.

همانطوری که بیان شد مدیر مطابق قانون و توسط مجمع عمومی مالکان انتخاب می شود و باید برطبق همین قانون عمل کند. نویسندگان قانون برای مدیریت شرایطی را در نظر گرفته اند اما آنچه که در عرف بیشتر به آن توجه می شود مورد اعتماد بودن مدیر است. جنسیت در انتخاب مدیر اهمیت ندارد و حتی خانم ها می تواند مدیر ساختمان باشند. وظایف مدیریت هم به نوبه ی خود سختی هایی دارد و نیازمند همراهی و کمک ساکنین می باشد. این همراهی می تواند زمینه ساز آسودگی زندگی ساکنین در مجموعه ساختمانی شود. هر چند تخلفات هیات مدیره برای ایشان عواقبی دارد اما می تواند از طرفی ساکنین را درگیر کند.

 

پیشنهاد شما چیست؟

 




بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با مرور این وب سایت، با قوانین و مقررات ما موافقت می کنید.
موافقم