احیای یک مجتمع مسکونی بزرگ کاپیتان مرداد ۱۲, ۱۴۰۴

احیای یک مجتمع مسکونی بزرگ

مجله مدیران دوراندیش

احیای یک مجتمع مسکونی بزرگ

احیای یک مجتمع مسکونی بزرگ بدون وجود هیات مدیره چالش ‌برانگیز، سخت اما ممکن است. در این شرایط، نیاز به مشارکت جمعی مالکین ، ساکنان و رعایت قوانین مرتبط  ائم از اساسنامه، قانون تملک آپارتمانه۸ا و آیین نامه های اجرایی دارید. در ادامه مراحل و راهکارهای اجرایی ارائه می ‌شود:

  1. تشکیل مجمع عمومی اضطراری مالکین

 دعوت از همه مالکین و ساکنان: از طریق اعلان در تابلوهای مجتمع یا گروه‌ های عمومی و آنچه در اساسنامه قید شده است.

تهیه صورتجلسه مجمع : تهیه و آماده صورت جلسه بوسیله هیات موسس و تحویل به منشی جلسه

تعیین رئیس جلسه: تعیین رئیس جلسه ، دو نفر ناظر و یک فرد بعنوان منشی.

تعیین دستور جلسه: بررسی مشکلات مجتمع، انتخاب موقت نمایندگان، و تصمیم‌ گیری برای اقدامات فوری (مانند پرداخت قبوض، تعمیرات ضروری) توسط بازرس یا هیات موسس .

 مصوبات قانونی: مصوبات جلسه با امضای اکثریت حاضرین معتبر است (مطابق قانون تملک آپارتمان‌ها).

 

  1. انتخاب هیات موسس بعنوان خدمت رسان موقت

 اعضای داوطلب: ساکنان می ‌توانند یک هیات موسس موقت با جمع نفرات فرد برای مدیریت امور فوری انتخاب کنند.

وظایف: 

جمع ‌آوری مشارکت مالی برای هزینه ‌های جاری.

ارتباط با شرکت خدمات رسانان اجتماعی .

هماهنگی تعمیرات ضروری (آسانسور، سیستم تاسیسات).

  1. برگزاری مجمع عمومی برای انتخاب هیات مدیره جدید

 تشکیل مجمع عمومی عادی: طبق ماده ۳۵ قانون تملک آپارتمان ‌ها، مجمع باید با حضور حداقل نصف به علاوه یک مالکان تشکیل شود.

 راهکارهای جایگزین: 

اگر تعداد ساکنان کم است، از همه دعوت کنید.

اگر مشارکت کم است، می ‌توان با دادخواست به اداره ثبت یا داشتن وکالت از سایر مالکان اقدام کرد.

  1. اقدامات قانونی در صورت عدم همکاری

 مراجعه به اداره ثبت: درخواست همکاری بجهت تعیین هیات مدیره از طریق مرجع قضایی (مطابق ماده ۳۷ قانون تملک آپارتمان‌ ها).

 استفاده از خدمات شهرداری: برخی شهرداری ‌ها (مانند تهران) واحدهای نظارت بر امور ساختمان دارند و می ‌توانند کمک کنند.

  1. مدیریت خزانه دار و مدیر مالی موقت

 افتتاح حساب مشترک: با تأیید اکثریت ساکنان، یک حساب بانکی برای مدیریت هزینه‌ ها باز شود( طبق اساسنامه داخلی).

 شفافیت مالی: صورت ‌حساب‌ ها به صورت دوره‌ ای به ساکنان ارائه شود.

  1. حل مشکلات فوری

 خدمات عمومی: اگر شرکت برق،آب قبوض را قطع کرده، با پرداخت جمعی می‌ توان مشکل را موقتاً حل کرد.

 امنیت: در صورت نیاز، می‌ توان با مشارکت ساکنان نگهبان یا سیستم نظارتی موقت استخدام کرد.

  1. پیشگیری از مشکلات آینده

ترمیم و تصویب اساسنامه داخلی: در مجمع عمومی، قوانین هیات مدیره را مشخص کنید.

 استفاده از نرم‌ افزارهای مدیریت ساختمان: برای پیگیری پرداخت‌ ها و تصمیم‌ گیری‌ ها.

 نتیجه ‌گیری

اگرچه فقدان هیات مدیره کار را سخت می‌ کند، اما با مشارکت جمعی و پیگیری قانونی می‌ توان مجتمع را احیا کرد. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، مشورت با یک وکیل امور ملکی یا کارشناس اداره ثبت توصیه می‌ شود.

یک دیدگاه بنویسید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * مشخص شده اند