بر اولین پلکان موفق آداب معاشرت اجتماعی CAPT Haidary ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

بر اولین پلکان موفق آداب معاشرت اجتماعی

مجله مدیران دوراندیش

 آداب معاشرت اجتماعی

آداب معاشرت فقط مختص رفتاری که شما می پسندید نیست و به یک نقطه معطوف نمی گردد آداب معاشرت انعکاسی از چشم‌انداز کلی شما در روابط اجتماعی و زندگی جمعی است. اینکه شما افتاده را کمک نکنید هیچ کس شما را  همه افراد شماتت نمی کنند اما به فکر غذاب وجدان و انتقام روزگار هم باشید شاید روزی شما هم!!!!!

اینکه حاضر هستید لحظاتی راحتی خود را به خاطر دیگری به خطر بیندازید از کمالات و بزرگی شماست.

همیشه تصویر و ظاهر افراد بخشی از چیزی نیست که بیننده‌ بتواند کاملا او را قیاس و یا قضاوت نماید؛ گذر زمان و تجربیات در کنار هم بودن ، پرسش و سولات است که نه صد در صد بلکه قسمتی از معما ها را آشکار و جا های خالی این پازل را پر می کند. و این جا های خالی همان کردار و رفتار ماست.

آموزش و تمرین بهترین و سریع ترین گزینه جهت کسب همه مهارت ها و رفتار هاست پس بیاید موارد زیر را باهم مرور نماییم:

معرفی کردن افراد
در همه موقعیت ها و مکانها  آشنایان مشترک خودتان را که یکدیگر را نمی شناسند معرفی نمایید.

تلفن و تلفن همراه           
آنهایی که در اطراف شما هستند مهمتر از کسی است که به شما زنگ یا پیامک می‌زند و مستحق توجه شماست. پس خودتان را سریع به قضاوت دیگران وادار نکنید. و مکالمه تان را به وقتی دیگر واگذار کنید.

صورتحساب ها  
اگر با دوستان تصمیم به رفتن رستوران و یا پیک نیک دارید قبل از ان توانایی مالی خود را ببینید.در صورت پاسخ مثبت اقدام کنید و در صورت جواب منفی یا بصورت مشارکتی و تقسیم سهم واحد اقدام نمایید . لازم است در ان مواقع به اندازه توان تان هزینه کنید نه بیشتر.

بهتر است یا در موارد موصوف شرکت نکنید و یا اینکه خود را فردی بخشنده و بزرگوار معرفی نمایید.

مدیریت زمان     
ما دوست داریم  که سایرین احساس درک ما را داشته باشند و به شخصیت مان احترام و ارزش قائل شوند. و اگر به دنبال راهی مطمئن هستید که به کسی نشان دهید که شما هم متقابلا  احترام به سایرین می گذارید سر قرار هایتان خصوصا جلسات ، دیدارها ، مشتریان و… اندکی زودتر حاضر باشید.پس خود را نشان دهید و بهانه دست رقیبان ندهید.

بهترین مکان و صندلی را به طرف مقابل هدیه کنید     
قانون “تقدیم محل نشستن خود به فردی که نیاز بیشتری به آن دارد” یکی از اصول شخصیتی اساسی انسان بوده و هیچ نیازی به بحث درمورد سیاست‌های جنسیتی ندارد.    خصوصا افراد مسن ، بیمار و کودکان .

برخورد ضعیف با پرسنل خدمات   
قوانین و احساسات درونی فاصله از ماه تا زمین دارند. شاید شما امکاناتی داشته اید تا به این موقعیت رسیده اید و فردی با مشکلات فقر و مسائل خانوادگی نتوانسته به قله های رفیع برسد بنابر این از تذکر دادن خودداری کنید. بخاطر اشکالات خیلی کوچک و بی مقدار ارزشتان و شخصیت تان را به چالش نکشید بزرگ باشید و بزرگ فکر کنید.

به خودتان ارزش بدهید

اگر کامند ساده ای هستید تصور نمایید  که رئیس آن مجموعه اید، اگر رفتگر هستید خود را شهردار تصور کنید. پس در هر رتبه ، مقام و درجه اید هستید خود را در راس هرم شغلی تصور کنید که نتیجه آن بالا رفتن شان ، منزلت و پرستیژ شماست . پس طوری رفتار کنید که انگار مهمترین آدم روی زمین هستید. طوری رفتار کنید که در آن فضا با دیگران شریک هستید. البته فراموش نشود که غرور و تکبر مسئله ای دیگر و خارج از موضوع ما می باشد.

در گفتگو ها و جلسات فقط درمورد خودتان حرف بزنید        
خودپرستی اصلاً خصوصیت شایسته ای نیست. هر چند در فرهنگ ما زمانی که فردی خود را معرفی می کند پشت سر او حرف های خوبی نمی زنند ولی این فرهنگ در حال انقضا است شما فقط در موارد گفتگو و میهمانی ها از خودتان ، خاطرات تان، تجربیاتتان و موارد مورد بحث صحبت نمایید نه از افراد خاص به آن مورد غیبت و بدگویی گفته می شود.

همیشه شنونده باشید     
اجازه بدهید دیگران هم نظراتشان را بگویند و وقتی از شما سوال می‌کنند نیازی نیست برای همه سوالات چند ساعت جواب بدهید. سعی کنید دیگران را هم درگیر صحبت نمایید از آنان سوال کنید این باعث می‌شود احساس کنند به جز خودتان برای دیگران هم ارزش قائل هستید.

جواب و پاسخ در گفتگو ها

در هنگامی که از شما سوالی می شود نیازی نیست فلسفه باقی و یا جواب تا تا آن سر دنیا بکشانید برخی از پاسخ ها به بلی یا خیر ختم می شود.       

  
رعایت کردن آداب مکانی و موقعیتی 
آداب هر مکان و هر مناسبت مختص به خود آن است مثلا نمی توان یک جلسه رسمی را با یک گفتگو ساده یکی بشمار اورد با عنایت بر اینکه آداب معشرت امری ساده است و بایستی با تمرین آنرا بصورت عادت در آوریم و خود بخد بصورت یک رسم و سنت در ما باقی می ماند. پس با کمک رسانی و خدمت به دیگران شتافته و در برابر کمک دیگران به شما تشکر نمایید.

مرتب باشید در اماکن عمومی         
مرتب و خوش پوش بودن با جلف بودن خیلی متفاوت است نگاه به انچه خودتان دوست دارید نکنید و به دیگران و نوع نگاه سایرین هم توجه داشته باشید ما می خواهیم از نظر افراد لیدی و یا جنتلمن باشیم.
یک سنت قدیمی می‌گوید زمانیکه در محلی عمومی هستید، از دست زدن به صورت خود خودداری کنید.

آداب غذا خوردن را برسی مجدد نمایید     
با رعایت آداب غذا خوردن اطرافینتان  را نشعوف خود نمایید .
این مسئله مخصوصاً برای خانم‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و نشانه یک مرد بی‌کلاس است.

 

یک دیدگاه بنویسید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * مشخص شده اند