فرآیند انتخاب هیات مدیره
نتایج حاصل از بررسی نیازهای سازمانها، گروه ها و مجتمع های مسکونی خصوصی در مرحله برنامه ریزی و اهداف هیات موسس سان با اطلاعات و داده های حاصل از مرحله تجزیه و تحلیل شغل و تهیه شرح مشاغل و شرایط احراز آنها، برای مشخص کردن افراد حائز شرایط در مرحله مسئول یابی در بین ساکنین مورد استفاده قرار می گیرند و در مرحله انتخاب با توجه به این اطلاعات، در مورد انتخاب بهترین افراد تصمیم گیری می شود.
انتخاب کارکنان فرایند گزینش افراد برای ورود آنها به سازمان است
هدف از انتخاب، ارزیابی مناسب بودن کاندیداتورها و متقاضیان از طریق پیش بینی میزان توانایی، دانش، مهارت و به عبارتی شایستگی های افراد برای انجام موفقیت آمیز این مسئولیت می باشند.
انتخاب مناسب مزایای بسیاری دارد:
انتخاب علاقه مندان مناسب میتواند موجب بهبود اثربخشی سایر فعالیتهای محیطی،ارزش افزوده و… شود.
از برخی مسائل و مشکلات ممانعت کند به عنوان مثال استخدام کارکنان توانمند و با انگیزهای که با فرهنگ و سنن اجتماعی هماهنگی داشته باشند، میتواند علاوه بر کاهش مسائل انضباطی موجب کاهش هزینه های جایگزینی کارکنان شود
به همین دلیل سازمانهایی که از روشهای مناسب برای انتخاب منابع انسانی خود استفاده میکنند، سودآوری سالانه و رشد سود بالاتری دارند.
انواع تصمیم گیری در انتخاب:
- فردی که باید انتخاب میشد، انتخاب شده است (تصمیم درست)
- فردی که باید رد میشد، رد شده است (تصمیم درست)
- فردی که نباید رد میشد، رد شده است (تصمیم نادرست)
- فردی که نباید انتخاب میشد، انتخاب شده است (تصمیم غلط)
- انتخاب در سازمان اهمیت زیادی دارد چون اگر سازمان فرد نامناسب و فاقد شایستگی لازم را جذب یا فرد دارای شایستگی را رد کنیم، سازمان متحمل هزینه های زیادی خواهد شد: هزینه های چون هزینه آموزش از دست رفته یا ترک خدمت و اخراج افراد فاقد شایستگی و از دست دادن منابع انسانی شایسته ای که ممکن بود مزیت سازمان شود
- پس سیستم انتخاب باید طوری طراحی شود که احتمال تصمیم گیری غلط را کاهش و احتمال تصمیم گیری درست را افزایش دهد.
ادامه دارد