قوانین اتیکت
اتیکت نوعی از ادب است، ادب مدرن؛ اما ادبی که مفهوم آن خیلی گستردهتر از سلام کردن یا به کار بردن کلمه «شما» بهجای «تو» است. اتیکت مصداقهای جدید قوانین قدیمی ادب و اخلاق است. رفتارهای ما از سه فیلتر میگذرد اول مذهب و اخلاق دوم عرف و سنت و سوم قانون.
وقتی شما به فقیری کمک میکنید ریشه این رفتارتان مذهب و اخلاق است، وقتی از چراغقرمز عبور نمیکنید ریشه رفتارتان قانون است،اما واقعیت گاهی نکاتی وجود دارد که شاید در مذهب و قانون و عرف نگنجد یا حداقل ما نتوانیم آن را بهراحتی از مذهب و قانون و عرف استخراجکنیم اینجاست که اتیکت به کمک ما میآید.
اینجا نیز همان مثال قدیمی «ماهی نده بلکه ماهیگیری یاد بده» کاربرد دارد.
میتوان صدها توصیه و مثال آورد که در مراسمات چگونه رفتار کنیم در مهمانی ها،در اماکن عمومی ، در جلسه ،مصاحبه و مذاکره چهکاری بهتر و چگونه رفتار کنیم است،
در مواجهه باکسانی که معلول هستند چهکار کنیم و هزاران موارد دیگر؛ اما بهتر و صحیحتر آن است که مدل ذهنی لازم را یاد بگیریم و ریشه را بفهمیم آنوقت مصادیق و مثالها راحتتر درک میشوند.
مصادیق در طول زمان با تغییر فرهنگ تغییر میکند اما مدل ذهنی ثابت است. اکنون مهمترین قواعد اتیکت را بیان میکنیم.
۱–احترام به حریم شخصی دیگران
این اصل میگوید ما حق نداریم وقتی بغلدستیمان در تاکسی یا مترو پیامک میدهد سرمان را داخل موبایل او کنیم و پیامکش را بخوانیم.
وقتی میخواهد عکسی از گالری موبایلش را به ما نشان دهد حق نداریم گالریاش را ببینیم باید صبر کنیم تا خودش عکس موردنظر را پیداکرده و به ما نشان دهد.
اصل حریم شخصی میگوید حتی حق نداریم موبایل همسرمان را جواب دهیم هرچقدر هم که صمیمی باشیم این کار حس خوبی به فردی که آن ور خط است نمیدهد و او احساس میکند که همسرمان استقلال ندارد.
در واقع مفهوم اصلی این است که هر آدمی حق دارد در حریم شخصی خودش حرمت داشته باشد و دیگران نباید وارد آن حریم شوند. ممکن است این حریم یک قسمت بسیار کوچک از این دنیای بزرگ باشد اما بااینوجود این قسمت متعلق به اوست و هیچکس تأکید میکنم هیچکس حق ورود به این حریم را ندارد.
۲– اتیکت تظاهر نیست بلکه یک باور فکری و یک عادت رفتاری است.
اتیکت زمانی تأثیرگذار است که از عمق وجود ما نشأت بگیرد نه اینکه تصنعی اجرا شود.
درواقع اگر احترام به زیردست و بالادست و دیگر موارد اتیکت، بر اساس باور و ایمان قلبی نباشد، آنگاه چهره ما را بسیار مصنوعی جلوه میدهد که نسبت به حالت طبیعی نیز ما را زشتتر و آزاردهندهتر میکند.
اتیکت واقعی را در برخورد آدمها با زیردستانشان (و یا حتی حیوانات) میتوان دید. آنقدر که به شخصیت یک انسان در رفتار با یک گربه یا حیوان آواره در خیابان میشود پی برد با جلسات رسمی پیچیده نمیتوان فهمید.
۳–اتیکت برای قشر مرفه و یک طبقه خاص نیست.
ممکن است در ابتدا به نظر برسد که اصولاً اتیکت برای اقشار و طبقات پایین جامعه کاربرد ندارد و به درد ثروتمندان و مرفهان بیدرد میخورد؛ اما بهجرئت میتوان گفت که اتیکت برای همه طبقات جامعه مفید است اما شاید کاربردش کمی باهم فرق کند.
در طبقات بالای اجتماعی نوعی پرستیژ و تشخص را تداعی میکند و در طبقات و لایههای پایین اجتماع مهمترین ابزار رشدشان است. اگر میخواهید ترقی کنید با رعایت اصول اتیکت سرعت رشد و پیشرفتتان بسیار سریعتر میشود.
۴–مهمترین نکته اتیکت، دیدن دیگران و اجازه دیده شدن به دیگران است.
این مهمترین کاربرد اتیکت است. اینکه غیر از خودم کس دیگری را هم ببینم. اینکه در جلسه فقط خودم حرف نزنم و به بقیه هم اجازه دهم حرف بزنند. اینکه به پیشخدمت رستوران مثل یک ربات نگاه نکنم.
یادمان باشد که دیده شدن دیگران، هم به آنها حس خوبی میدهد و هم به شما حس و حال خوب هدیه میکند و چه موهبتی بالاتر از داشتن احساس خوب در تمام لحظات زندگی.
هدف اصلی اتیکت داشتن حال خوب است و حال خوب قبل از دیگران ابتدا در ما ایجاد میشود. حکیمی میگفت: «ما به کمک به نیازمندان نیازمندتریم تا آنها به کمک ما» چون آنها از ما پول خوب میگیرند و ما از آنها حال خوب میخریم. اتیکت خریدن حال خوب است و ما به آن نیازمندیم.
یکی از بزرگترین قوانین جهان که کمتر کسی آن را میداند این است:
احساسات شما، اتفاقات زندگیتان و درنهایت سرنوشتتان را میسازند پس آن را دریابید.
سؤال: آیا رعایت اصول اتیکت من را در موضع ضعف قرار نمیدهد؟
جواب: هرگز، نهتنها اتیکت شمارا در موضع ضعف قرار نمیدهد بلکه شمارا قدرتمندتر میکند.
وقتی با فرد ثروتمندی که موقعیت بالاتری از شما دارد به رستوران میروید و در حین ورود به دربان رستوران تعظیم کرده، لبخند زده و با او دست داده و احوالپرسی میکنید آنگاه اگر در سر میز غذا به فرد ثروتمند احترام گذاشتید او میفهمد که این احترام شما از روی ترس نیست و به خاطر پول هم نیست.
این پیغام پنهان شما به آن آدم است که من از روی ترس، پول، قدرت و موقعیت اجتماعیات به تو احترام نمیگذارم.
من به امید سود قرارداد این جلسه به تو لبخند نمیزنم، این همان لبخندی است که به دربان رستوران زدم و همان تعظیمی است که به او کردم و همان احترامی است که به او گذاشتم.
اتیکت فقط این نیست که در حضور مدیرعاملمان یا یک شخص ثروتمند یا مقام بالا متشخص رفتار کنیم اتیکت یعنی دیگران را ببینیم و برای آنها سهمی قائل باشیم.
اتیکت یعنی همراه و همکار خوبی برای دیگران باشیم. اتیکت یعنی وقتی من در کنار شما هستم به شما احساس و حال خوب بدهم یا اینکه وقتی در کنار شما هستم بودن من را به نبودنم ترجیح بدهید و دوست داشته باشید که من در فضای شما باشم.
اتیکت یعنی من از موقعیتی که باعث شرمساری شما میشود جلوگیری کنم مثلاً اگر چیزی بهصورت یا لباس شما چسبیده و باعث شرمساریتان میشود، شما را مؤدبانه از وجود آن آگاه کنم.
اتیکت یعنی درک دیگران به معنای واقعی کلمه. اتیکت مجموعه تشریفاتی است که اگر رعایت شود حضور و بودنمان نهتنها دردسری برای کسی نخواهد داشت بلکه حال خوب و خوشی به آنها خواهد داد. البته قطعاً نتیجه این کار حال خوب خودمان است.
همهی ما از قدیم میدانیم که سرزده و بدون اطلاع قبلی نباید به مهمانی برویم و بدون اجازه صاحبخانه نباید مهمان اضافی با خود ببریم، ما این موضوع را میدانیم، آن را بارها در جامعه دیدهایم و برایمان عادت شده و رعایت میکنیم اما باوجوداین شاید ندانیم که «Add» کردن دیگران در گروههای شبکههای اجتماعی نیز اجازه میخواهد.
ما مصادیق جدید ادب را نمیدانیم و تشخیص آن برایمان دشوار است اینجاست که فرشتهی مهربان علم اتیکت به کمک ما میآید.
حسین شیرمحمدی
بخش دوم
اداب معاشرت ،اتیکت و رفتار اداری
انسان موجودی است اجتماعی و در گذر زمان با کسب مهارتها و ادغام آن با رفتار ها به نتایج ارزنده ای مانند آداب معاشرت رسیده است و از آنان بعنوان فرهنگ و عادت یاد میکند.اتیکت رفتاری یک مدل از آداب معاشرت بالاتر می باشد منظور از اتیکت عدم توهین ،عدم ایجاد مزاحمت و ناراحتی برای دیگران با رفتار و عملکرد شخصی خود به سایرین است برخی از این موارد بشرح زیر می باشد.
موارد بهداشتی
- استحمام روزانه و نظافت فردی که شامل بهداشت دندانها نیز می باشد.
- اصلاح صورت بنا به عرف جامعه ،سازمان و محیط زندگی توام با عادی بودن مانند سایرین.
- در مورد نوع لباس ،انحراف از عرف ممکن است نامعقول و بسیارخطرناک باشد.
- عدم رفتار وحرکات تحریک آمیز زیرا برای بسیار از افراد بنا به فرهنگ،دانش، سن و… که به دید برخی جذاب و برای سایرین نادرست و ناشایست است.
- تعادل و احتیاط در آراستگی و ظاهر شخصی بنا به عرف جامعه.
- وفای به عهد،عمل به قول و سروقت در محل کار ،محل قرار و یا جلسات حاضر بودن.
- رعایت پرستیژ ، اصول اداری وآداب معاشرت در همه حال تا بتوان با رعایت آنها احترام خود را به سایرین نشان داد.
رفتارهایی که روی عملکرد بقیه اثر می گذارد
- جهت استفاده از تلفن از محیط جمعی خارج و به یک فضای خلوت بروید.
- درحین گفتگوی دوستانتان با تلفن ساکت باشند.
- در بحث ها بیشتروقت و زمان خود را به گوش دادن به صحبتهای طرف مقابل بکار گیرید.
- بدون سرو صدا غذا خوردن و آشامیدن.
- از عطر و ادکلن های تند و تیز در محل کار و جلسات استفاده نکنید.
- در همه حال و همه جا با صدای بلند موزیک گوش ندهید.
- در هنگام ورود به اماکن ،اتوبوس،مکان های عمومی وجلسات گوشی موبایل را درحالت لرزش و یا سکون قرار دهید.
ادب و مهربانی
- دقت و توجه بیشتر به رفتار و برخوردهای خود ،خصوصا زمانی که جمع شما بیش از دو نفر باشد ،ممکن است که شخص و یا جمعی را با عدم رفتار مناسب و شایسته خود ناامید و سرافکنده کنیم.
- در محیط کاری با داشتن درک صحیح ،کمک به همکاران و ابراز محبت با مدد رسانی و یا تقدیم نوشیدنی مانند چایی و… در زمانهای استراحت.
- رعایت اصول بهداشتی وفواصل اجتماعی جهت عدم انتقال بیماری مانند سرماخوردگی برای جلوگیری و چیشگیری از سرایت.
- درزمانهای بیماری های قابل انتقال به محل کار نرفتن.
جلسات
- از کارهایی که باعث سردرگمی و نگرانی سایرین است پرهیز کنیم.
- چند روز قبل از جلسه بنا به دستورجلسه خود را کاملا مهیا کنیم.
- زودتر از موقع در مکان جلسات حاضر شویم.
- چند روز قبل ازجلسه با توجه به دستور جلسه مطالب مربوطه را جمع آوری ومکتوب نمایید تا بیشتر از زمان جلسه بهره جسته و بهتر روی موضوع اصلی متمرکز بمانید .
- قبل از هر جلسه تمرینات لازمه را بارها انجام و ذهن خود تداعی کنیم.
- در تمامی جلسات از رایانه و موبایل استفاده نکنید مگر موارد ضروری جهت ارائه بهتر مطالب و پیشنهادات.
- عدم بازی ، بکار گیری موبایل در جلسات و اگر به همراه دارید می بایستی در حالت بی صدا باشد.
تمامی موارد یادآوری شده بسیار ساده هستند و فقط نیاز به انجام دارد بیاد داشته باشید
ما در همه موارد می خواهیم در مورد حرفه ای بودن مان صحبت کنیم نه کارهای عجیب و غریب مان.
اتیکت در تماس های تلفنی
تلفن یک وسیله ماربردی فوق العاده و ضرورت استفاده از آن امری اجتناب ناپدیر و بکارگیری آن آسان است.امروزه اغلب بعلت مشغله های فراوان گاها فراموش می کنند که در یک محل شلوغ،اتوبوس،منزل و… هستند و در این توهم که تنها هستند شروع به داد زدن می کنند که باعث ناراحتی اطرافیان می شود.
اصول اولیه
همیشه صدای زنگ تلفن را کم و یا در حالت لرزش قراردهید.
- در جلسات کاری و یا دوره ای آنرا به جلسات نبرید مگر منتظر تلفن مقام خاصی باشید.
- در سرکار خود هیچگاه از آن استفاده نکنید خصوصا زمانی که با ارباب رجوع سروکار دارید.
بکار بردن ادب در مکالمات
- قبل از بکار گیری گوشی با حس خوب و لبخند آنرا برداشته چون برشما و مخاطب تان فوق العاده اثر بخش است.
- قبل از جواب دادن به تلفن قلم و کاغذ را آماده کنید تا درصورت نیاز یاداشت برداری کرده و وقت تان تلف نشود.
- هنگام تماس از ابزارهای جانبی،لوازمات،خوردن ،آشامیدن و… اجتناب کنید. جهت اخذ نتیجه بهتر از گفتگو فقط به گفتگو بیندیشید.
- اگر تماس اشباه بودن و ربطی به شما ندارد مخاطب را کمک و هدایت نمایید.
- در طی گفتگو بیشتر به سخنان مخاطب گوش دهید تا صحبت نمایید.
- در صورت عدم توانایی گفتگو ،مکالمه را به زمانی دیگر موکول نمایید.
- در صورتی که جواب دادن به تلفن امکان ندارد مانند بیماری بی حوصله گی و… بهتر است جواب را ندهید.
تلفن دوست ما می باشد و با گرفتن تماس مناسب و موفقیت آمیز می توانیم تاثیر بسیار مناسبی بر افراد بگذاریم.
منبع : وب سایت مدیران
Ok 1403X04X25