مروری بر کتاب های هوش مالی Captain Haidary ۱۵ شهریور ۱۴۰۳

مروری بر کتاب های هوش مالی

مجله مدیران دوراندیش

کتاب های هوش مالی

مطالعه کتابهای مربوط به هوش مالی تا ثیر خوبی بر افزایش اطلاعات در زمینه فنون هوش مالی برای همگان دارد این گونه کتاب ها در جهان نزدیک میلیون ها نسخه چاپ و نشر می شوند سوالی که وجود دارد این است که از میان این همه افرادی که به مطالعه پرداخته اند چند درصد موفق به یادگیری و اجرای عملی فنون های مالی شده و  ثروتمند شده اند .

در مورد کتاب های به چاپ رسیده  هوش مالی برتر، تجربیات، تحقیقات، راهکارها ، برنامه و توصیه فراوان قابل وصفی از نویسندگان و اساتید زیادی به انتشار رسیده است مثلا در مورد کتاب هوش مالی برتر، رابرت کیوساکی در کتاب  هوش مالی به نکات و  محورهای می پردازد که می توان گفت دانستن آن نه صرفا برای افرادی که می خواهند کار اقتصادی کنند بلکه برای همه ادم ها لازم است. او در مورد یک هوشی صحبت می کند که قادر بوده و حتی توانسته مخاطب را  از تقدیر بین رشته ای استفاده کند . که خلاصه فرمایشات ایشان بطور خلاصه بترتیب زیر است:

۱) کسب درآمد بیشتر

۲) محافظت از پول‌

۳) بودجه‌بندی پول

۴) ساختن اهرمی از پول

۵) افزایش دانش و اطلاعات مالی

اولا او در ابتدا در مورد اصل پول صحبت می کند ، یکی از عدم دستیابی ادم ها به موفقیت در ثروتمند شدن نه الزاما به معنای پول انباشته کردن بلکه به معنای رسیدن به اهداف عالی رسیدن این است که نگاه درستی به خود پول ، معقوله مالی و اقتصادی ندارند .

این کتاب به شما نمی گوید چه باید بکنید. این کتاب در مورد مشاوره مالی نیست. این کتاب برای این است که شما از لحاظ اقتصادی باهوش‌تر شوید تا بتوانید اطلاعات مالی خود را پردازش کرده و مسیر مالی مناسب خود را بیابید. این کتاب برای افزایش ضریب هوش مالی شما است.

در اینجا یک رهاورد خوبی در پیش روی مخاطب قرار می دهد و حتی در مورد فقر صحبت به میان می آورد  و اینکه چه اتفاقی می افتد که برخی از انسانها فقیر می شوند.

یک بخشی از آن به هوش انسان برمی گردد یعنی همه چیز صرفا شرایط ، محیط  و اطراف نیست یک بخشی به خود انسان و انتخاب هایی که او  بکار می گیرد برمی گردد همانگونه که در اطرافیان خود دیده ایم افرادی که شرایط مالی خوبی نداشته اند ولی دچار تحول شده اند و یا عکس آن .

چه اتفاقی می افتد که اینها به این نقطه می رسند . یکی از همین دلائل همان هوش  که اینجا بعنوان هوش مالی از آن صحبت می کنیم است بعنوان مثال یکی از اصولی که کیوساکی به آن می پردازد :

وقتی شما چیزی را می خواهید بخرید در همان زمان که می خواهید بخرید باید سود کنید معمولا نگاه ها در این است که ما یک چیزی را می خریم چند سال می ماند ، تورم و گرانی شامل ان می شود و  افزایش قیمت به آن می خورد که ما سود کرده ایم در صورتی که اینطور نیست زیرا وقتی تورم در حال افزایش است آن ارزش هم با ان تورم همسان می شود که این نگاه نگاهی غلط است و کیوساکی  راه هایی را نشان می دهد مثلا همان موقع که زمین یا خانه ای را می خرید در ابتدای راه در واقع شما سود کنید .

کیوساکی تاکید می‌کند که از اشتباه کردن نترسید. با اشتباه و تمرین است که شما می‌توانید موفق شوید.

در این کتاب اصولی دیگر در زمینه بودجه بندی ، بحث سرمایه گذاری گفته می شود و من بر این باورم بعد از اتمام مطالعه این کتابحتما یک تحول و اتفاقی در مخاطبین هویدا می شود و با ان شخص قبل از مطالعه این کتاب متفاوت می شوند و این کتاب یک منبع بسیار مفیدی برای تمامی علاقمندان و خوانندگان گرامی است.

معرفی برخی از کتاب ها برای افزایش هوش مالی

  • اسرار ذهن ثروتمند تی. هارو اکر …
  • دید اقتصادی اندرو جی شیف گوینده: هوتن شاطری‌پور
  • پدر پولدار، پدر بی پول رابرت کیوساکی گوینده: سید محمد صفوی
  • بیندیشید و ثروتمند شوید ناپلئون هیل …
  • ثروتمندترین مرد بابل جورج سمیویل کلاسون …
  • روانشناسی پول مورگان هاوزل …
  • زن و پول سوز اورمان
  • اولین کتاب برای تقویت هوش مالی: سرمایه گذار هوشمند …
  • تجزیه و تحلیل امنیتی …
  • پنجمین کتاب برای تقویت هوش مالی: پدر پولدار پدر فقیر …
  • نظریه ارزش سرمایه گذاری …
  • میلیونر همسایه …
  • پاسخ سرمایه گذاری
  • One Up on Wall Street. …

 

با یک توضیح مختصر در بحث هوش مالی و یا کتابهای حوزه کسب و کار ما چه شاخه هایی داریم چون باید اول شاخه های این حوزه مشخص شود و ببینیم در چه شاخه هایی می توان صحبت کرد.

برخی از کتابهای شاخه هوش مالی عبارتند از:

اسرار ذهن ثروتمند نویسنده: تی. …

دید اقتصادی نویسنده: اندرو جی شیف …

پدر پولدار، پدر بی‌پول نویسنده: رابرت کیوساکی …

بیندیشید و ثروتمند شوید نویسنده: ناپلئون هیل …

ثروتمندترین مرد بابل نویسنده: جورج سمیویل کلاسون …

پول و دگرگونی نویسنده: دیو رمزی …

روان شناسی پول …

معامله‌ گر باانضباط

 

در حوزه فرهنگ و کتاب چه کنیم

ما در بحث کتاب های حوزه کسب و کار کتابهایی در توسعه و رشد حوزه فردی داریم و قبل از اینکه مخاطب وارد حوزه  کسب و کار یا مطالعه  کتب  مربوطه شود  باید یک نگاهی و حتی مطالعه ای در کتابهای توسعه فردی  داشته باشد .

مانند کتاب های تئوری انتخاب، هفت عادت مردان موثر ، موفقیت نخبهگان و این موارد کتابهایی هستند که کمک کننده برای شناخت هستند که ابتدا برای شناخت خود فرد .

اینجا ۱۲ مورد کتابهای خودیاری و توسعه فردی رو پیشنهاد می‌کنیم:

با اون اردک میخوای چیکار کنی؟ نویسنده: ست گادین …

فریب خورده تصادفی نویسنده: نسیم نیکلاس طالب …

۴۸ قانون قدرت نویسنده: رابرت گرین …

هفت عادت مردمان مؤثر نویسنده: استفان کاوی …

راهنمای روانشناس کاوشگر …

قورباغه را قورت بده …

بیندیشید و ثروتمند شوید …

ذهنیت

 

بعد از آن کتابهای در حوزه کسب و کار کتابهایی هستند که به ما اجازه می دهند و کمک می کنند تا ایده پردازی کنیم و جاهای نو ایجاد کنیم و این تازه ابتدای کار است  مانند کتابصفر تا یک  (پیتر تیل و بلیک مسترز در سال ۲۰۱۴) این کتابکمک کرده تا شما ایده پردازی کنید ، شروع بکار کنید ، از ابتدای امر چگونه می توانید با یک ایده یک فرآیند را شروع کنید و کتابهای دیگر که بسیار زیاد هم هستند مانند کتابهای انتخاب عالی (اثر جیم کالینز و مورتن هنسن) .

سایر کتابهای حوزه ایده پردازی و خلاقیت:

دوپامین، مولکولی با خواص شگفت‌انگیز نویسنده: مایکل ای. …

ایده‌ی عالی مستدام نویسنده: دن هیث …

منحنی خلاقیت نویسنده: الن گنت …

خودباوری در خلاقیت نویسنده: دیوید کلی …

خلاقیت و حل مسئله: آشنایی با شیوه‌های شناسایی و تقویت خلاقیت …

تفاوت: چرا برخی برندها دلنشین‌ترند؟ …

شرکت خلاقیت …

خلاقیت و نوآوری

 

بعد از آن باید با خود ارزیابی ببینیم آیا به این مرحله رسیده ایم تا بدنبال کتابهایی برویم که در این فضا به ما انگیزش بدهد که معروف به کتابهای انگیزش موفقیت می باشند .فارغ از کتابهای زردی که می دانید با میزان چاپ بالا و فضایی بالایی که مراکز و کتابفروشی ها را اشغال کرده اند و با تیراژ بالا  بفروش می روند که در حیطه بحث ما نیستند ولی ما کتاب های ارشمند و خوبی در این عرصه مورد بحث اصلی مان داریم .

کتابهایی که در عرصه انگیزش کمک می کنند مانند جادوی فکر بزرگ (به انگلیسی: The Magic of Thinking Big) کتابی نوشته دیوید جوزف شوارتز) ، اطاق دشوار آزادی که نگاه نویسند یعنی نلسون ماندلا که روند حرکتی خودش از ابتدای وضعیتی که با خود داشته و به مقصدی که رسیده است  به مانشان می دهد و در واقع کمک و یاد آوری  می کند و می گوید شما در هر مقطعی که هستید می توانید به مقاطع بالاتری برسید .

در اینجا به کتابهای مدیریتی می رسیم به طریق هر فردی که می خواهد به هر نوعی مانند فضای عادی و یا  مجازی کسب و کاری را ایجاد کند و  می خواهد در فضای مارکتینگ  وارد بشود بهتر است به طریقی این کتابها را نه صرفا داشته بلکه مطالعه کرده باشد که بیشتر کتاب های مدیریتی هستند مانند:

مدیران و چالشهای تصمیم گیری شان ( اثر ماکس اچ. بیزرمن)  ، تفکر، سریع و آهسته (Thinking, Fast and Slow ) کتابی است که در سال ۲۰۱۱ توسط دانیل کانمن، برنده جایزه نوبل در اقتصاد که هر فرد در حوزه های مدیریتی به اینها نیاز پیدا می کند .

تعدادی از بهترین کتاب های مدیریت  عبارتند از:

۱- اصل گرایی – گرِگ مک کیون

۲- مدیران بزرگ ساخته می شوند – جولی ژو

۳- هفت عادت مردمان موثر – استیون کاوی

۴- رهبری – سرالکس فرگوسن

۵- شجاعانه رهبری کن – برنه براون

۶- خوب به عالی – جیم کالینز

۷- شرکت خلاقیت – اد کتمال

۸- هنر جنگ – سون تزو

 

پس از شناخت کتابهای حوزه مدیریتی وارد بحث بسیار مهم حوزه تصمیم گیری می شویم که  حوزه هم خود چندین شاخه کتاب به همراه دارد که عبارتند:

  • بحث بازار یابی فروش

طرح بازاریابی کسب و کارهای کوچک

کتابمدیریت توجه

قهرمان و عاصی

کتاب مدیریت فروش و فروش حضوری

کتاب مدیریت بازاریابی فیلیپ کاتلر

کتابنسل چهارم بازاریابی

کتاب بازاریابی پر محتوا

کتاب بازاریابی چریکی

  • بحث برندینگ

Brand Relevance: Making Competitors Irrelevant. Zag: The Number-one Strategy of High-performance Brands: a Whiteboard Overview.

  • بحث کارتیمی

بازیکن تیمی ایدئال کتابدیگری از پاتریک لنچیونی است

کتابپنج دشمن کار تیمی

کتاب خِرد تیم

کتاب پختگی کار تیمی

  • بحث تفکر سیستمی

مقدمه‌ای بر تفکر سیستمی نوشتهٔ دنلا مدوز

تفکر سیستمی (مدیریت پیچیدگی و آشوب)

پنجمین فرمان

رقص تغییر

پویایی شناسی کسب و کار

درباره سیستمهای هدفمند

  • دیجیتال مارکتینگ

۱ بازاریابی ظالمانه (Marketing Outrageously: Inspiring Practicality)

۲ هنر سئو: راهنمای جامع سئو (The Art of SEO: Comprehensive SEO Guide)

۳ ماشین محتوا: استراتژی بازاریابی (Content Machine: Practical Marketing Strategy)

۴ درک رفتار مصرف کننده (Buyology: Understanding Consumer Behavior)

 

  • سواد عددی

در این ۶ موارد ذکر شده هر کدام  شاخه ها دارای  کتابها ی خاصی هستند زیرا یکی از بحث های مهم و از خلاءهای در این معقوله بعلت عدم آگاهی رسانی و حتی منابعی که باید به مردم آگاهی بدهند متاسفانه خودشان هم نمی دانند که چگونه باید اطلاع رسانی دهند و این بصورت خیلی مشهود در بین علاقه مندان و مخاطبان ایرادی بس عظیم است  که  آنان در حین خرید کتاب با آن برخورد می کنند زیرا هنوز نمی دانند در چه قالبی باید کتابخود را بخرند و چه چیزی را تهیه کنند و از کجا شروع کنند مثلا در حوزه تصمیم گیری که از شاخه های کتاب مدیریتی تلقی می شود کتاب مدیران و چالش های تصمیم گیری (اثر ماکس اچ بیزرمن و دون ای مور) بسیار کتاب خوبی است .

ما در حوزه بازاریابی و فروش هم کتابهای خوبی داریم  مانند : نسل سوم و چهارم بازار یابی فروش ، مدیریت بازار یابی و..

در بحث برند سازی مانند : مدیریت برند و برند سازی شخصی

در کار تیمی مانند:

تیم سازی و رهبری تیم | ریچارد هکمن

کار تیمی | کاتزن باخ

بازیکن تیمی ایدئال | پاتریک لنچیونی

پنج دشمن کار تیمی | پاتریک لنچیونی

در تفکر سیستمی : کتابخرد تیمی

یکی از زیر شاخه های حوزه تصمیم گیری بنام مدیریت منابع انسانی ، رفتار سازمانی  ، رهبری که اساسا یکی از مواردی در جهان و حتی کشورما هست که   خلاء بسیار زیاد دیده می شود یعنی شما در هر فضا،حوزه ، ساختار ، هر موضوع و کسب وکاری که وارد شویم با ان روبرو می شویم که ما کتابهای بیسار خوبی را داریم مانند  ۵۳ اصل در مدیریت انسانها  (استیفن رابینز را یکی از مطرح‌ترین نویسندگان دانشگاهی در زمینه مدیریت رفتار سازمانی می‌دانند. کتابمدیریت رفتار سازمانی استیفن رابینز، تقریباً در سراسر جهان به عنوان یک مرجع شناخته شده برای آموزش مدیریت رفتار سازمانی مورد استفاده و استناد قرار می‌گیرد) و یا کتاب صراحت تمام عیار (Radical Candor) (یکی از کتاب‌های مشهوری که شیوه‌ی مدیریت در مجموعه‌های کوچک و بزرگ را آموزش می‌دهد،  نوشته‌ی کیم اسکات (Kim Scott).)

عرض ما: یکی از بزرگترین مشکلاتی که  در فضای کتابهای کسب و کار هست غالب شدن کتابهای زرد بر کتابهای قابل امکانات ، هوشمندی و دارای آگاهی است یعنی ما اساسا از مخاطب خود آگاهی را می گیریم این کتابهای زرد را شاید بتوان نامش را کتابهای توهم زا معرفی کرد زیرا آنها تلاش شان را بر این محور خلاصه می کنند تا مخاطب را در یک توهمی که شما می توانید با کمترین میزان کار به اتفاقات بسیار خوب و عالی برسید در حالی که این اتفاق هیچگاه نمی افتد مثلا شما در شروع و ایجاد یک هدف، برنامه و یا یک برند هستید و می بایستی حداقل در ۱۵ الی ۱۶ شاخه مطالعه داشته باشید در ۱۵ الی ۱۶ رشته کار بکنید ، پیگیری  و پیجویی کنید ولی سروران با یک کتاب مثلا ( کتاب خیالی برو تا اتفاق  را ببینید که زائده فکر این حقیر است و وجود خارجی ندارد) اینگونه کتابها در سراسر کشورها شاید حدود ۳۰ یا بیشتر ناشر دارند و حدودی بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار نسخه بچاپ رسیده است حال این تعداد کتاب را چه افرادی خریده ان ؟

گاها جامعه بعلت عدم شناخت و موارد ذکر شده قادر به تمیز دادن و استفاده کتاب ها نیستند.

لیست کتابهای انگیزشی:

اثر مرکب نویسنده: دارن هاردی …

قدرت عادت نویسنده: چارلز داهیگ …

طرز فکر نویسنده: کارل دوک …

عادت های اتمی نویسنده: جیمز کلیر …

سرسختی؛ قدرت اشتیاق و پشتکار نویسنده: آنجلا داکورث …

کار عمیق نویسنده: کال نیوپورت …

چگونه کمال‌گرا نباشیم؟ نویسنده: استفان گایز …

بی حد و مرز نویسنده: جیم کوییک

معرفی چندین کتاب برای شروع کسب و کار

هر برند یک قصه است نویسنده: دانلد میلر …

سئو ۲۰۲۰ نویسنده: آدام کلارک …

صفر به یک: نکاتی در مورد استارتاپ‌ها (چگونه آینده را بسازیم) …

شرکت خلاقیت …

انتخاب عالی …

سخت‌ترین نکات در مورد سخت‌ترین چیزها …

گفت‌وگو با مردم: فرآیند شناخت مشتری بر اساس مدل استارتاپ ناب …

قدرت خلق کسب و کار نوپا

 

یک دیدگاه بنویسید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * مشخص شده اند