27 دی 1401 در سبک زندگی, شخصیت و پرستیژ

تاثیر لباس در زندگی

پست نگهدارنده تصویر

تاثیر گذاری نحوه لباس پوشیدن در امور زندگی

یکی از مقولات بسیار مهمی که نقش غیر قابل انکاری در موفقیت  جمعی و شغلی دارد، نحوه ی لباس پوشیدن آنها است. قطعاً افراد زیادی را دیده اید که آنقدر تمرکز خود را روی عملکرد فیزیکی ، یا فروش محصول و یا خدمات خود می گذارند که از ظاهر خود و لباسی که به تن دارند، غافل می شوند و این نکته به شدت روی برداشت طرف مقابل و یا مشتری از آنها تأثیر منفی می گذارد.

زندگی در جهان امروزی تلفیقی از علم و هنر است. یادگیری اصول و قواعد بخشی از علم امروزی می باشد که با آموزش همانند شرکت در دوره های متنوع، خواندن وب سایت ها،کتاب و مجلات و تماشای فیلم های آموزشی محقق می شود. اما از سوی دیگر فرهنگ رفتاری  و کسب وکار یک هنر است و فارغ از تمام اصول و قوانین، فرد باید یک هنرمند باشد تا بتواند ارتباط نزدیک با طرف مقابل و یا نیاز مشتری را به درستی تشخیص داده و با محصول و یا خدمت خود در جهت رفع آن گام بردارد و موجبات خشنودی اطرافیان را با متقاعد کردن آنان فراهم آورد. هنرمند بودن فرد مسئولیت او را حساس تر می کند زیرا وی باید به ظرایفی توجه کند که تنها چشمان تیزبین و دانش یک هنرمند قادر به مشاهده و درک آنها است.

ذکر این نکته را لازم می دانم که منظور من از تأثیر لباس بر موفقیت افراد یا فروشنده در کسب وکار ، به تن کردن لباس های گران قیمت نیست بلکه درست لباس پوشیدن و آراستگی در پوشش متناسب با  اهداف از پیش تعریف شده است که می تواند علاوه بر موفقیت اجتماعی حرفه ای، حس احترام مخاطبان برای ما را نیز به دنبال داشته باشد. در ادامه به سه تأثیر مهم لباس پوشیدن بر دستیابی به اهداف زندگی روزمرئه اشاره شده است:

1- آراستگی در پوشش اعتماد به نفس شما را بالا می برد.

اولا اگر لباس خوب بپوشید، احساس خوبی خواهید داشت و این زمینه ساز اعتماد به نفس است.

دوما اینکه این کار باعث می شود که از دید دیگران فرد با اعتماد به نفسی به نظر آیید و این امر برای شما اقتدار، احترام، اعتماد و ستایش به ارمغان می آورد.

2- تأثیر اولیه بیشترین دوام را دارد.

همیشه اولین حرکت ما مهمترین بوده چون حرکت اولیه می تواند استمرار و یا سکون را به ارمغان آورد و بسیار حائز اهمیت است. به خصوص در زمانی که کار جدیدی را شروع می کنید. باید بدانید که تأثیر اولیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ظاهر شما،پوشش شما و رفتار شما از عواملی است که افراد بر اساس آن در مورد شما قضاوت می کنند و دیدگاه آنها در مورد شما شکل پیدا می کند. برای مثال مدیران فروش حرفه ای در جذب فروشنده و ویزیتور حتما به کفشی که او پوشیده است توجه می کنند، که چقدر این کفش با آن شغل تناسب دارد.

3-لباس آراسته به شما اعتبار می بخشد.

لباس پوشیدن (حتی در منزل) مانند مدیران ارشد برای شما اعتبار به ارمغان می آورد.
یکی از باورهایی که در مورد نقش لباس در موفقیت وجود دارد، این است که باید همیشه کت و شلوار شیک و گران قیمت پوشید. این موضوع درست نیست. اگر کار شما به گونه ای است که باید لباس غیر رسمی بپوشید، باز هم می توانید از لباس به عنوان ابزاری برای افزایش درآمد و ارتقای شغلی خود استفاده کنید. در این شرایط می توانید روی لباس غیر رسمی خود کت و شلوار بپوشید. این کار باعث می شود که هم خودتان احساس خوبی داشته باشید و اطرافیان ، مشتریان و همکاران شما نیز احساس می کنند کسی که با او کار می کنند، اعتماد به نفس بالایی دارد. آیا تنها با لباس غیررسمی می توانید چنین اثری را ایجاد کنید؟

نکته ی مهم این است که توجه داشته باشید برای ارتقای شرایط کاری خود به چه لباس هایی احتیاج دارید؛ در واقع به دنبال لباس های مناسب شرایط خود باشید نه الزاماً لباس های گران و برند. حتی می توانید با خریدن یک جفت کفش جدید به هدف خود دست یابید.

در شرایط برابر، کسانی که ظاهر بهتری دارند از شانس بالاتری برای رفع نیازهای روزمرئه ،ارتقای شغلی و افزایش درآمد خود برخوردار هستند. ممکن است منصفانه به نظر نیاید، اما انسان ها به طور طبیعی مجذوب زیبایی می شوند.

ما از سه زبان برای ارتباط با مردم استفاده می کنیم؛

یکی زبان کلامی است که همان فن سخنوری است و لازم است مدیران،فروشندگان و سایر کارکنان با مطالعه و آموزش، گنجینه لغات شان را زیاد کنند و با هوش تدبیری بدانند کی بگویند، چه بگویند و چگونه بگویند تا بهترین تاثیر را در مخاطب هدف داشته باشند.

دومین زبان، حرکات متناسب دست و بدن  یا همان زبان بدن است. به هر حال زبان بدن بیشترین تاثیر را در مخاطب دارد.

سومین زبان به سازمان مربوط می شود که به زبان اندام سازمان معروف است. تمیزی و نظافت و تناسب منزل، محیط کار ،دفتر کار با بازار هدف، آراستگی اتومبیل هایی که به نزد مشتری می روند و تیپ ظاهری کارکنان همگی زبان اندام سازمان را شکل می دهند. باز هم یادآور می شوم همه چیز با هم تاثیر می کنند. لذا نگرش جامعیت نگری را همواره مدنظر قرار دهیم.

مثال لباس فروشندگان حرفه ای

هنگامی که برای اولین بار یک مشتری را ملاقات می کنید، بطور خودکار بر اساس ظاهرتان قضاوت خواهید شد. این طبیعت انسان است و یکی از دلایلی که چرا باید به لباس پوشیدنتان اهمیت دهید. اگر شما یک فروشنده ی مرد حرفه ای هستید، ممکن است که به چند راهنمایی برای داشتن بهترین تأثیر در ملاقات اول نیاز داشته باشید. در اینجا راهنمایی هایی را برای کمک به شما ارائه می دهیم.
در این مقاله با عنوان ” پوشش فروشندگان حرفه ای ” به بررسی ۶ نکته در باب لباس پوشیدن فروشندگان می پردازیم. با وبسایت آموزش بازاریابی و فروش ircaptain.ir همراه باشید.

۱سبک منحصر به خود را داشته باشید.

اگر مشتریانتان شما را بر اساس سبک خاصتان بعنوان یک فروشنده ی حرفه ای بشناسند، عملکرد بسیار بهتری خواهید داشت. این به این معنا نیست که شما باید کت سبز لیمویی بپوشید و یا از سبک لباس پوشیدن افراد معروف تقلید کنید
که باید سبک منحصر به خودتان را ایجاد کنید که با اصول لباس پوشیدن سازمانتان هماهنگ باشد. مثلا اگر برای فروش به بیرون می روید یک عینک آفتابی جذاب با یک دستمال قرمز در جیب کت می تواند مناسب باشد. مطمئن باشید از تأثیر آن شگفت زده خواهید شد.

۲اگر شک دارید آبی تیره بپوشید.

مطالعات نشان داده است که مشتریان برای فروشنده ای که کت و شلوار آبی تیره می پوشد، احترام بیشتری قائل هستند. ظاهرا این رنگ نشان دهنده ی قدرت، احترام و اعتماد به نفس است. در صورت امکان بیشتر لباسهای کاری خود را با رنگ آبی تیره خریداری کنید. حتی سعی کنید رنگ جورابتان نیز آبی تیره باشد. این رنگ نیز به اندازه ی مشکی رسمی است اما شیکتر.

۳یک کیف رسمی و زیبا داشته باشید.

اگر نمونه هایی از محصولات و یا حتی فرمهای سفارش را با خود حمل می کنید، بهتر است که یک کیف رسمی و زیبا داشته باشید که نشان دهنده ی اعتماد به نفس شما می باشد. از یک کیف مشکی یا قهوه ای ساده که یک دسته در بالای آن است استفاده نکنید. به جای آن، برای زنده تر نگه داشتن تیپ و لباس پوشیدن خود، بخشی از حقوق این ماه خود را صرف خریدن یک کیف چرم لطیف کنید. فروشندگان مرد حرفه ای همیشه باید اعتماد به نفس و متانت خود را حفظ کنند و یک کیف سامسونت تشریفاتی به این کار کمک خواهد کرد.

۴یک خود کار زیبا به همراه داشته باشید.

هدف نهایی شما بعنوان فروشنده امضای قرارداد و پر کردن فرمهای فروش است. برای این کار به یک خودکار ساده که گاه می نویسد و گاه نمی نویسد، اکتفا نکنید. یک ست خودکار نسبتا خوب برای جلساتتان با مشتری داشته باشید. اگر به نوشتن زیاد احتیاج دارید خودکار راحتی را انتخاب کنید که عضلات دست شما را اذیت نکند. و چه بهتر که آن را از کیف زیبای خود و از جعبه ی چرم محافظ آن بیرون بیاورید.

۵کفشهایتان را برق بیندازید.

مهم نیست که چه مدل کفشی می پوشید، اما مهم است که فروشندگان مرد حرفه ای همیشه باید کفشهای براق داشته باشند. شبها در حال تماشای تلویزیون کفشهایتان را با یک دستمال و پاک کننده ی با کیفیت تمیز کنید. لکه ها را با یک دستمال سفید تمیز کنید و مطمئن شوید که بندها تمیز هستند و کهنه نیستند. مشتریان شما به کفشهایتان نگاه خواهند کرد پس سعی نکنید که با کفشهای ورزشی راحت سر کار بروید.

۶از لباس هایی با راه راه درشت استفاده کنید.

اگر به توصیه ی شماره یک در مورد کت و شلوار آبی عمل کردید، مطمئن شوید که پیراهن زیر آن راه راههای درشت و رنگی متفاوت دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که رنگهای جیغ مانند قرمز و یا سبز بهترین انتخاب برای فروشندگان مرد می باشد، در حالی که برخی دیگر رنگهای تیره تر را ترجیح می دهند. هر چیزی که با آن احساس راحتی بیشتری دارید بپوشید اما از راه راه باریک که در زمینه ی لباستان محو می شود، خودداری کنید.

منبع: ماهنامه بازاریاب بازارساز

Avatar



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با مرور این وب سایت، با قوانین و مقررات ما موافقت می کنید.
موافقم