اسرار اثر گذار برای متقاعد نمودن افراد
انسان موجودی است اجتماعی وفقط در سایه همنوعان خود می تواند زندگی نماید.بدین جهت خداوند باری تعالی برای ارتباط و نزدیکی بیشتر به اشرف مخلوقات خود نعمتی چون زبان را اهدا نموده است.که وسیله بیان کننده احساسات،عواطف،آموزش و… می باشد. در پشت این عامل بیان یک مغز متفکر قرار گرفته که با آگاهی،مهارت،اموزش،توانایی و… می تواند هنری همچو متقاعد سازی و قانع نمودن افراد را به اشکال مختلف اجرا نماید. هرفرد بیشتر ازآنچه فکر میکند میتواند متقاعدکننده و قانع ساز باشید به شرطی که مهارت های لازمه را دراین امور بدست و با تمرینهای مکرر بیاموزد.
در این میان افرادی هستند که خیلی خوب میتوانند سایرین را قانع کنند تا کاری که میخواهند را برای آنها انجام دهند، خصوصاً در اجتماع و محل خدمت. این به معنای فریبکاری یا چاپلوسی نیست. متقاعدکنندگی حقیقی بخشی از یک هنر و موفقیت است که قسمتی از آن ذاتی و مابقی بیشتر اکتسابی است.
آیا شما هم این ویژگی را دارید اگر ضعفی در این مهم میبینید کدام قسمت را باید ترمیم و یا چطور مهارت ها را کسب نمایید.
«متقاعدسازی» فرآیندی است که از خلال آن میکوشیم تا نگرش دیگران را تغییر دهیم .نگرشها، آمادگی برای پاسخدهی و واکنش را نسبت به محرکهای محیطی فراهم میسازند.
حال چگونه این کار را انجام میدهند؟
- نقاط ظاهری مانند پوشش را مرتب و خوش بو ظاهر شوید.
- بکارگیری تمام قوام بدن بجهت ابراز محبت ،علاقه وبکارگیری کلیه قوانین اداب معاشرت .
- قبل از هر برنامه تمرین نمایید و فکر کنید چگونه با مخاطب و یا مخاطبان ارتباط برقرار نمایید.
- شناخت کافی از مخاطب و میزان تاثیرگذاری در او را برآورد نمایید. زیرا جهت یک ارتباط شایسته نیاز به یک زبان مشترک بین شما و فرد ثالث نیاز است تا به سازگاری و تفاهم برسید.
- نقاط مشترکی پیدا کنید و یک رابطهتان را پرورش دهید.
- توجه و تمرکز بیشتر به ویژگیهای مهم شخصیتی طرف مقابل داشته و متناسب با درک وی صحبت های مد نظرتان را با لحن دوستان و متناسب با ویژگیهای او تنظیم و بکار گیرید.
- قانون هفت ثایه را فراموش نکنید چون دیگران در همان ثانیههای اول برخورد با شما ، در موردتان قضاوت خواهند کرد. افراد متقاعدکننده میدانند که باید در هر برخورد به بهترین وجه عمل کنند.
- اگر بعنوان یک بازار یاب مشغول هستید بهتر میدانند که باید نیازی وجود داشته باشد (تا بازار و یا فرد )چیزی بخرد، بفروشد تا دیگران را متقاعد به انجام عملی کنند. اگر هیچ نیازی نباشد، نخواهید توانست طرف را قانعکنید. کمبودی را پیدا کنید، بعد چیز موردنیاز را بفروشید.پس بدانید چطور نیازها را تعریف کنید.
- هوش هیجانی و احساسات خود را کاملا مدیریت نمایید زیرا عدم کنترل آنها درهنر متقاعد سازی و قانع نمودن افراد خطرناک ترین مشکلات را ایجاد می کند از جمله بی اعتمادی،سردرگمی و نرسیدن به نتایج.
- انعطاف پذیر باشید.
- چون از تمامی جواب ها در یک گفتمان اطلاع ندارید بنا براین کنجاو باشید و با پرسش های بموقع جواب ها ی صحیح بیشتری را دریافت ، تا با استراتژی بهتری عمل نمایید.
- اعتماد بنفس را در خود تقویت و باور به کاری که انجام می دهید داشته باشید. قابلیتهای خود را دستکم نگیرید. وهر آنچه برای متقاعدکننده بودن نیاز دارید را بیاموزید. فقط این کار را صادقانه و خلوص نیت انجام دهید و مطمئن باشید همیشه در مسیر درست خواهید بود.
- شما میدانند که همه ذاتاً تمایل دارد بخشی از یک گروه باشد و توسط آنها پذیرفته شود. زمانی که احساسات دیگران را درک کنید و در زمینههای مشترک ارتباط برقرار کنید، این شکل سایرین بیشتر مطمئن خواهند شد و خواهند دانست که بعدها آنها را فراموش نخواهید کرد ذاشت، که درنتیجه باعث میشود از شما پیروی کنند.
- در بیان خود از داستان ، روایات جذاب استفاده و با صداقت و خلوص نیت بدنبال اعتماد بیشتر طرفین باشید.
- با بکار گیری و تکرار نام مخاطب در بیاناتتان ارزش و احترام بیشتری به آنها می گذارید.
بهترین کتاب های متقاعد سازی
روانشناسی نفوذ _ رابرت بی. چالدینی
هنر متقاعدسازی _ جیم رندل
بله گرفتن _ رابرت بی. چالدینی
تغییر ذهنها _ هوارد گاردنر
قوانین نفوذ _ رابرت گرین
متقاعدسازی _ جمال قمری