هدف گذاری در گروه تیمی و هیات مدیره ها CAPT Haidary ۱۱ شهریور ۱۴۰۳

هدف گذاری در گروه تیمی و هیات مدیره ها

مجله مدیران دوراندیش

هدف گذاری در گروه تیمی و هیات مدیره ها چیست؟

از مهم ترین عوامل موفقیت و پیروزی تعیین جایگاهی و موقعیتی که می خواهیم به ان دست رسی داشته و برسیم ، بنوعی هدف ما است و آن را هدف گذاری می گویند.

از موارد لازم در هدف گذاری:

با نگرش به افراد موفق مشاهده می شود که تعداد آنان اندک است  زیرا این موارد و ملزومات هدف گذاری بسیار ساده ولی عادت به عمل ان کار اسانی نیست و به ارداه ای بالا نیاز دارد که در همگان اگر بخواهند وجود دارد.

  • یک دفتر یاداشت برای خودتان آماده سازید. و طی فقط نیم ساعت تعداد یکصد عدد از اهدافتان از هر آنچه دوست دارید را بنویسید. این کار شما را با مدیریت زمان اندکی اشنا خواهد کرد.
  • دقیقا مشخص کنید که چی می خواید.
  • اهداف را تعیین اولویت و بنوعی اولویت بندی نمایید.و انان را رتبه بندی از نمره یک تا بیست.سپس آنان را شماره بندی نمایید .
  • با مرتب ، الویت بندی وانتخاب ، تصمیم به انجام دهید به همین تریب اگر کار اول نشد به سراغ بعدی بروید.
  • برای تک تک اهداف تعیین دقیق میزان و زمان نمایید(مانند یک پروژه که شروع و پایان دارد).
  • قانون ۱۵ دقیقه را مجدا مطالعه کنید.

 

سوال ۱: اهداف یک  مجموعه ، موسسه کاری و یا یک هیات مدیره چطور باید توسط مدیران تعیین شوند؟

سوال۲: هدف گذاری هوشمند (اسمارت ) در مدیریت چه نو مبحثی بوده و چیست؟

برای هدف گذاری گروه ها، مجموعه ها و یا تیم های کاری مانند هیات های مدیره روش های مختلفی وجود دارد یکی از این روشها روش اسمارت معروف است که در اصل نشان دهنده و یک مخففی برای چند واژه و کلمه است .

یک هدف خود باید دارای چه ویژه گی هایی باشد ؟

  • یک هدف خوب باید داشته باشد ، مشخص باشد یعنی باید بدانیم این هدف کی توسط چه کسانی ، کجا چگونه و در چه مدت زمانی انجام می شود .
  • بر اساس مدل اسمارت قابل اندازه گیری باشد ، هدف نباید کلی گویی یا اهداف کیفی باشد باید اعدادی را کاملا مشخص کند تا بتوانیم انها را اندازه گیری کنیم و بدانیم چقدر از مسیر را طی کرده ، چقدر باقی مانده است.
  • هدف باید شدنی ، امکان پذیر و قابل دست یابی باشد بعبارتی رویا و ارزو نبوده و بتوان به ان رسید
  • هدف می بایستی چالشی انگیزباشد و ما را به فعالیت و زحمت وادار نماید ، نه انقدر دور دست باشد که تبدیل به حسرت شود و نه انقدر دم دستی که بتوان راحت به آن رسید.
  • بایستی هدف، واقع بینامه ریالیستی باشد یعنی هدف باید بر اساس منابع ، امکانات ، شرایط تعیین شود تا بتوان به آن رسید.
  • در یک بازه و محدوده زمانی این رخداد و اتفاق باید صورت و انجام شود. اگر اهدافی که ما تعیین می کنیم فاقد چهار چوب زمانی باشد شاید بتوان گفت همه آن بخش های قبلی که بیان کردیم بی فایده خواهد بود بنابر این حتما باید برای رسیدن به اهداف مان یک سقف زمانی تعریف کنیم .

 

یک دیدگاه بنویسید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * مشخص شده اند