گس لایت و علامت های هشدار دهنده رفتاری CAPT Haidary ۱۵ شهریور ۱۴۰۳

گس لایت و علامت های هشدار دهنده رفتاری

مجله مدیران دوراندیش

گس لایت و علامت های هشدار دهنده رفتاری

گس لایت نوعی بازی روانی و یک تکنیک است که یک فرد انجام می دهد تا شما را در رابطه کنترل و مدیریت نماید و در ان رابطه شما وابسته ان رابطه شوید . احساس نا کافی بودن ، احساس بی ارزش بودن به شما در آن رابطه به شما دست خواهد داد . از این نظر که توانمندی شما ، زندگیتان و خاطرات تان را دستکاری و زیر سوال می برد ، سرزنشان می کند تا جایی که شما نسبت به ادراکت تان ، افکارتان ، رفتارهایتان و همه همه بی اعتماد شوید در این هنگام با احساس گیجی و سردر گمی از خودتان می پرسید من کیستم؟ من در این رابطه که هستم؟ و یک احساس ناکافی بودن شدید به شما باعث درگیر کردن ذهن شما با خودتان می شود.

کسی که شما را گسلایت می کند در این اهداف و قصد است که شما را دراین رابطه به دام و گیر اندازد و دروغ گفتن ، و در زمان افشای دروغش آنرا علاوه بر انکار شما به شک و تردید انداخته و تصور می نمایید که شما دچار توهم و دیوانگی شده و یا در شنیدار شما شاید اشتباهی صورت گرفته و شما دچار مشکل هستید. و در همه جا شما را بدنام و انگ دیوانه، توهم و… معرفی می نماید .

انان مغذرت خواهی را نمی شناسند و به هیچ عنوان اشتباهات شان را تقبل نمی کنند در برخی مواقع از جلات و تکنیک هایی در جهت محکوم کردن شما مانند یاد اوری اشتباهات قبلی شما، خانواده تان ، گذشته تان و… استفاده می کنند و در مواقع سوال شما از کارهایشان در جواب بهانه جویی و توجیه، می گویند تو مرا واتردار به این عمل و کار کردی و باز شما را متهم به کاری که نکرده اید می کنند . انان اینقدر واقعیت ها را کج و مووج می کنند که زیر بار اشتباهات شان نروند و با استفاده از تکنیک های بد و ناشایست احساس بد بودن به مخاطب می دهند و او را بنویی وابسته به خود می کنند .

در اوقاتی که شما در جمعی به شادی مشغولید با زنگ زدن بی موقع و یا حضور در جمع آن وضعیت را خراب می کنند و جو زیبا را به جوی پر استرس و غم تبدیل می نمایند .

همیشه از شما توضیح و جواب می خواهند مانند کجا بودی؟ چه می کردی ؟ چرا رفتی؟

همه اینها برای کنترل کردن شما است .

انان هیچ وقت رشد و موفقیت نه شما بلکه هیچ کس را نمی خواهند ببینند و یا بپذیرند چون تحمل آنرا ندارند و تمام تلاش ، همت و تکنیک های خود را برای شما را به پایین ترین مرتبه بکشانند .

آنان هیچگاه احساسات کسی را درک نکرده و اصلا نمی بینند و با زیر سوال بردن مخاطب به او می گویند تو زیاد حساس هستی و قادر به درک وفهم نیستی و در صورت پیشرفت بیشتر حتی خانواده و اطرافیان را نفهم و بی احساس می شمارند .

یک نتیجه:

با این گونه افراد ارتباط کلامی جواب نمی دهد آنان بجز خود و دنیای که خود در اذهان شان تدایی و ساخته اند قادر به درک چیز دیگری نیستند و علاوه به شکاک کردن تان ، تحقیر شما، خانواده شما و بدبین کردن شما نسبت به خودتان جامعه را هم بدبین می کنند . و فقط و فقط متخصص قادر به درمان و کمک انان هستند.

راهکارها و چه کارها و رفتارهایی را بکار بندیم

Gas light و یا چراغ کازی که از نام یک فیلم سینمایی نشات گرفته است در روانشناسی بنام دستکاری روانی و دستگاه های ذهنی یک نفر از نظر عاطفی دست می زند تا یک نفر را تسخیر و یا بدست خودش بگیرد تا سیستم دیکتاتوری خودش را روی یک فرد انجام دهد بکار می رود البته واژه چراغ گازی و عمل منتصب به ان از سوی افراد روان پریش ، دارای اختلالات روانی و دارای اشتباهات اجتماعی استفاده می کنند خصوصا بیشترین بکار گیرندگان آن یعنی افراد خودشیفته ، تا بتوانند قدرت خودشان را به طرف مقابل نمایش دهند و او را تسخیر نمایند . بجهت رفع مشکلات فعلی و اتی موارد زیر توصیه می شود.

  • باید بدانیم که در کجا ، چه سیکل و در چه درجه ای در این رابطه با فرد بیمار هستیم و تا چه اندازه درگیر رفتارها و بازی های روانی بیمار شده ایم؟

بعبارتی در این گونه افراد یک سری تمایل هایی وجود دارد مانند اطاعت و تبعیت شما از ایشان . مثال: او راجع به موضوعی با شما صحبت می کند .وقتی او حرف نا جالبی می زند شما مقاومت می کنید و با کلماتی مانند نه و پیشنهادهایی به او گفتن آنگاه فرد بیمار شروع به فشار، تهدید ، ضرر رساندن به شما، بیان نقاط ضعف شما،دادن احساس نا امنی به شما و تحت فشار قرار دادن شما تا حدی که تسلیم شده و حرف او را قبول کنید .

زمانی هم که موافقت کردید تازه باز اول کار ایشان است که با تکرار مکدرات و شما را وارد یک سیکل جدیدی از رفتارهایش می نماید .حال راهکار

  • هیچگاه وارد بحث با اینگونه افراد نشوید خصوصا زمانی که با تهدید،فشارهای روانی ، یاد آوری نقاط ضعف و اشتباهات از سوی انان . بدنبال بحث نباشید چون بدنبال بحث وارد یک مراحل دشوارتر و سخت تری می شوید.
  • محکم باشید بر روی عزت نفس و ارزشهای بیشتر کار کنید.
  • با بالا بردن عزت نفس تان به احساسات و اچیزی که بیان می کنید ایمان داشته و به انها و خودتان اعتماد کنید.و عواملی که عزت نفس را پایین می آورد عبارتند از تحقیر، سرزنش ، بی اعتمادی بخود و…
  • در زمانی که سکوت می کنید از لحاظ درونی یعنی احساسات بخود و احساس خود اعتماد کنید . اگر بتوانید روی عزت نفس تان کار کنید بخش بزرگی از مشکلات تان در همه حالات حل می شود.
  • به دوستان و عزیزانی که معتمد شما هستند بگویید با گوش زد کردن و یاد آوری های پی در پی به شما در رابطه با ان فرد بیمار که گس لایت می شوید کمک تان کنند که باعث تخلیه خشم درونی شما و بالا رفتن احساس شادی تان می شود.

گس لاینینگ سرکار خانم فاطمه عسگری

یک دیدگاه بنویسید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * مشخص شده اند