خلاقیت همراه با مدیریت تغییر
مقدمه
این نوشته برای افراد خاص و مدیران سازمانها، راهکارهایی جهت هدایت و پرورش خلاقیت ارائه کرده است که با بهره گیری از آن خواهند توانست محیطی مناسبتر برای رشد و پویایی افراد فراهم سازند و از این طریق عملکرد سازمان خود را نیز بهبود بخشند.
در مورد طوفان ذهنی و طراحی ابزار برای ایجاد این صاعقه ذهنی، «مک گارتلند» تکنیک های جرقه زدن عقاید جدید را برای رهبری سازمانها به وسیله این عقاید نو و بهبود اجرای کار، پیشنهاد می کند با «گریس» در آدرس thunderboltthinking.com ارتباط برقرار کنید.
در سال ۱۹۷۵ «کولینز» به عنوان اولین فرد به قله سایکو واقع در «دورادوکایون» نزدیک «بولدر» در «کلرادو» صعود کرد. سالها بود که کوهنوردان تلاش کرده بودند این قله را فتح کنند. آنها ناموفق بودند چون گستردگی صخره بیش از پهنای بازوان آنها بود. «کولینز» دریافت هنگامی که بازوانش بیش از اندازه برای رسیدن به نوک صخره کوتاهند، پاهایش این چنین نیستند سپس او راهی برای نگهداشتن صخره برای رفتن معکوس، پیشنهاد کرد. راه او این بود: استفاده از پاها وانگشتان پا برای نگهداشتن صخره. پس از آن او موفق شد که به کمک بازوانش به نوک کوه برسد.
به عبارت دیگر، با چرخاندن خودش به سمت بالا، «کالینز» روش جدیدی برای صعود به یک صخره غیرقابل صعود پیدا کرد. او ارتباطات موجود در فرایند صعود با روش جدید را پیدا کرد که ثمره اش یک راه حل ابداعی بود.
درسهایی برای تجار
چه موقعی لازم است شما فکرتان را به روش معکوس منعطف سازید؟ داستان «کولینز» درسهایی برای به کارگیری خلاقیت در محیط کار داشت. هریک از ما ظرفیت پیروزی بر خلاقیتبه کار گرفته شده توسط رقبای تجاری را دارد. خلاقیت یک مهارت است که میتوان آن را آموخت.
همان گونه که خلاقیت، فرایند به کارگیری منابع موجود در زمینه های جدید است. نوآوری، فرایند تنظیم عقاید موثر و یافتن راههایی برای عملی نمودن این ارتباطات است.
نوآوری عبارت است از: «یک تغییر جهت اصولی به منظور دستیابی به نتایج بهتر». نوآوری = خلاقیت + تغییر
موانع دست وپاگیر
بیشتر از تضمین بقای سازمان، خلاقیت نقش ویژه ای در دستیابی به موفقیت بازی می کند. بیشتر بازرگانان از تحلیل احتمال در تصمیمگیریهایشان استفاده می کنند. «جیم کالینز» هشدار می دهد که اگر شما زندگیتان را صرف این کنید که عقاید آزاد داشته باشید این تمام آن چیزی است که شما همیشه تصمیم داشته اید که انجام دهید، اما شما نمی توانید به نوک کوه برسید درحالی که یک پای شما روی زمین باشد. پس چه چیز است که مانع پیشرفت ما می شود؟ افسانه ای هست که می گوید خلاقیتیک استعداد ذاتی و ارثی است که مستقیما در ارتباط با ژن هاست. اما مطالعات و پژوهش در زمینه خلاقیت و اساس آموزش و پرورش می گوید که هرکسی صلاحیت خلاقیت را دارد. به علاوه پژوهشهای پزشکی نشان می دهد زمانی که قربانیان ضربه مغزی تحت معالجه قرار می گیرند، اغلب مشاهده می شود که برخی از اعمال مغز مثل ارتباطات جدیدی است که از آن منشعب می شود. درواقع تحریک مغز سبب ایجاد رشد می شود. با وجود این به نظر می رسد بیشتر مردم ظرفیتهای خلاق خود را در هنگام پیری از دست می دهند.
یک مطالعه دانشگاه کلرادو نشان می دهد که در ۵ سالگی ما ۹۸ بار در روز از خلاقیت درکارها بهره می بریم. ۱۱۳ بار می خندیم و ۶۵ بار سوال می پرسیم .
در ۴۴ سالگی که سن جاافتادگی است، تعداد دفعات به کارگیری خلاقیت به ۲ بار در روز و خندیدن به ۱۱ بار و سوال پرسیدن به شش بار تقلیل می یابد.
گروه مطالعاتی دانشگاه کلرادو همچنین دریافت که یک نرخ واکنش منفی بین افزایش سن و ارائه ایده های نو وجود دارد.
راه برداشتن موانع
تحریک ذهن، رشد ذهنی اشخاص و تحریکهای مثبت، همه برای غلبه بر موانع بروز خلاقیت مفیدند. مدیران باید آشکارا مشکلات را مطرح سازند و خلاقانه کار کنند تا افراد را در پرورش عقایدشان برای رسیدن به راه حلهای ارزشمند یاری کنند. سخت ترین روش برای ازبین بردن موانع بر سر راه خلاقیت، ایجاد یک محیط ذهنی اثربخش است.
راهنمایان باید فرایند خلاقیت را به وسیله ایجاد ارتباط بین خلاقیت و ذهن تحلیلگر به منظور شکوفایی ایجاد کنند.بین ذهن خلاق و تحلیلگر، ارتباط دوجانبه ای برقرار است به این نحو که شما برای نوآور بودن به هر دوی آنها نیاز دارید.ذهن تحلیلگر، بحث درمورد ماهیت یک راه حل یا مشکل را انجام می دهد و تعیین می کند که کدام دسته اعمال بهتر به نتیجه میرسند. تصحیح و انتخاب عقاد و تهیه طرحهای انجام کار به همان اندازه برای ابداع مهمند که کسب عقاید جدید مهم هستند.
۱۳ شرایط خوش یمن
اگر شما می خواهید شرایط جدیدی در محیط کارتان ایجادکنید، سعی کنید «۱۳ خوش یمن» را که راههایی برای تغذیه، پرورش و هدایت خلاقیت آزمون کرده است، پیاده کنید.
۱ – درپی رازی برای دستیابی به خلاقیت نباشید: پیشامدهای قابل انتظار را تعریف کنید؛
۲ – پیدا کنید که اشخاص چگونه خلاق تر می شوند؛
۳ – نظارت را معنا و بویژه روی قسمتی که راه حلهای خلاقیت موردنیاز واقع می شوند تمرکز کنید؛
۴ – ترس از شکست را به حداقل برسانید: راههایی برای ازبین بردن مخاطره بیابید. به اشتباهات به عنوان فرصتهایی برای یادگیری توجه کنید؛
۵ – بازی را بپذیرید: به افراد فرصت دهید که مهارتهای بازی را خوب یاد بگیرند؛
۶ – برای ارتقای یک سازمان به افراد برای تقویت نوآوری مسئولیت بدهید؛
۷ – در رفتارتان یک روند مشخص را به کار ببرید. به افراد نشان دهید که برای آنها کار می کنید و به عقیده ها و ایده های تکمیل شده، شانس مجددی بدهید؛
۸ – به خاطر داشته باشید که رفتار نوآور به خودی خود اتفاق نمی افتد. ابزار و مدل های مختلف اندیشیدن را که توسط آنها، افراد میتوانند آزمایش کنند و بپذیرند فراهم سازید؛
۹ – ارتباطات فعال را تشویق کنید: بین گروههای مختلف موانعی قرار دهید تا تبادل متقابل اندیشه ها در یک گروه رشد کند و سریعتر انجام گیرد؛
۱۰ – به عقاید فرصت کافی دهید تا رشد کنند و پرورش یابند؛
۱۱ – مسیرهایی ایجاد کنید که از آنها عقایدخلاق به مرحله عمل وارد شوند؛
۱۲ – خلاقیت در امر یافتن پست به عنوان یک اصل، به نحوی که موفقیت سازمان را به ارمغان آورد و نه به صورت تقلب در این امر. سعی کنید خلاقیت را به اهداف حرفه خود بیفزایید؛
۱۳ – مهارتها و رفتارهای خلاق خود را افزایش دهید. برای مثال، اگر شما جایی را برای شروع، جستجو می کنید ناحیه ای را انتخاب کنید که ازآنجا لازم است تغییر در سازمان شما صورت پذیرد. یا جایی که بهتر به تغییر واکنش نشان می دهد.
نتیجه گیری
اغلب ما عادت داریم عدم کامیابی به هدفهای خود را که ناشی از کم کاری، کم توجهی و بی دقتی است، با بهانه های واهی مانند نداشتن استعداد ذاتی، موافق نبودن تقدیر و عواملی مشابه توجیه کنیم. لیکن در بسیاری از مواقع در نهاد خود به این مسئله واقفیم که با تلاش، جدیت و نگاه دقیق تر به مسائل می توانستیم روشهای جدیدی ابداع کنیم که ما را به سمت موفقیت راهنمایی کند. در سازمانها نیز اغلب شکستها و شکافهای موجود بین وضعیت حال واهدافی که در برنامه مشخص شده است به این موضوع برمی گردد که مدیران از شکوفایی خلاقیت درکارکنان استقبال نمی کنند و به دلایل مختلف از جمله سن بالا و عدم ریسک پذیری، تمایلی به استفاده از نوآوری و روشهای جدید پیشنهادی ندارند.
درنتیجه، محیط اثربخش برای رشد و پرورش ذهن کارکنان نیز وجود نخواهد داشت. همچنین کارکنان تمایل بسیار زیادی به کارهای تکراری دارند و این گونه است که حتی بسیاری از کارشناسان در سالهای انتهایی خدمت نیز برای نوشتن یک نامه ساده به دنبال نامه مشابه آن هستند تا از آن الگو بردارند.
تاکید بر صرفا موروثی نبودن خلاقیت می تواند راهگشای ما در بسیاری از مشکلات این چنینی باشد.
ترغیب خلاقیت در میان کارکنان ”الگوی ژاپنی”
در سالهای اخیر درباره موفقیت شرکتهای ژاپنی در زمینه کسب و کار مطالب زیادی گفته و نوشته شده است .غالبا موفقیت این شرکتها به شیوه مدیریت آنها نسبت داده می شود .شیوه ای که غالبا به نام الگوی ژاپنی مشهور شده است .
در عین حال از دیدگاه برخی ناظران ،ژاپنی ها مردمانی خلاق به شمار نمی آیند.تصور این ناظران این است که شرکت های ژاپنی بیشتر سعی در تقلید از موفقیت های سایر کشور ها دارند تا ترغیب ابتکارات شخصی اعضاء سازمان.در سطح ملی نیز گفته می شود،ژاپن دستاوردهای بزرگی درکارهای خلاقانه علمی نداشته است .هیچ برنده جایزه نوبلی ژاپنی نبوده و اکتشافات علمی اساسی و پایه به ندرت در ژاپن انجام شده است.
با این وجود ،آقای دکتر باسادور (Min Basadur ) استاد دانشگاه مک ماستر کانادا و از پژوهشگران مشهور امر خلاقیت که مطالعه ای تطبیقی میان چند شرکت ژاپنی و آمریکایی انجام داده به نتایج دیگری دست یافته است .وی معتقد است که ژاپنی ها حداقل در زمینه مدیریت کسب و کاره و ساز و کارها ی مربوط به آن از آمریکاییان خلاق ترند. بخه خصوص در استفاده از علوم رفتار ی مانند تئوریهای انگیزش ،برای ترغیب خلاقیت در محیط کار قدم های سریع تری نسبت به همتایان آمریکایی خود برداشته اند.بسیاری از ایده های نو در مدیریت که در ده های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ در آمریکا مطرح شد اما از مرز کلاس ها و محافل آموزشی بیرون نرفت به دست ژاپنی ها عملی شد.این مقاله خلاصه یافته های آقای دکتر باسادور را درباره الگوی ژاپنی ترویج خلاقیت در سازمان معرفی می کند.
فرآیند و نتایج سیستم پیشنهادهای کارکنان در شرکتهای ژاپنی
به طوری که از نمودار فوق بر می آید سیستم پیشنهادها از سویی به تحول پذیری سازمان کمک می کند و از سویی دیگر موجب افزایش کارایی و اثر بخشی کوتاه مدت آن می گردد. اما مهمتر از همه از طریق یک مدار بازخور به ایجاد و تقویت مستمر انگیزه،طراوت در کارکنان و ترویج کار گروهی کمک می کند و این دستاوردی است بزرگ که غالبا مدیران ژاپنی برآن تاکید می ورزند.
از ویژگیهای سیستم پیشنهادها یکارکنان در ژاپن هماهنگی آن با سیستم حلقه های کنترل کیفیت است . فعالیت حلقه های مذکور که بر اساس موضوع (Theme ) های مشخص صورت می گیرد زمینه را برای مسئله یابی و چاره جویی برای مسایل توسط کارکنان فراهم می کند و از این طریق موجب هماهنگی نظام پیشنهادها با استراتژی های سازمان می شود. سازمان ها از طریق تبیین هدفها ی استراتژیک و نیز هدفهای عملیاتی و تبلیغ هدفها ی مذکور و آگاه کردن کارکنان زیر بنای لازم برای جهت دادن به فعالیتهای خلاقه را فراهم می کنند.در این میان فعالیت حلقه های کنترل کیفیت از لحاظ اتصال سیستم پیشنهادها با استراتژی های سازمان اهمیت ویژه ای می یابد.
به طور خلاصه در مدیریت شرکتهای ژاپنی پیشنهادها و حلقه های کنترل کیفیت دو سیستم مکمل برای ترویج خلاقیت در سازمان است .سیستم کنترل کیفیت فرصتهایی برای ابتکار،عملکرد و شهرت فردی را به دست می دهد.فعالیت حلقه های کیفیت تا حد معین و ساخت یافته است . اما سیستم پیشنهادها حد و مرز مشخصی ندارد و طرح هر پیشنهادی از طریق این سیستم مقدور است .
چه عاداتی زندگی ما را تغییر می دهد مقاله از سرکار خانم ساناز منظم
در یک وبلاگ انگلیسی در خصوص افزایش توانمندی های شخصی ، نویسنده به زبانی خیلی ساده و براساس تجارب خود عاداتی را که می تواند بر زندگی ما تاثیر گذار باشد را در چند دسته بندی مطرح نموده. به نظر دوستان رسید این مطلب را ترجمه کنند و با هم درباره آن بیشتر صحبت و تکمیل تر کنیم
آنچه در این ایمیل می خوانید ترجمه آن ۳۰ عادت است
توسعه عادات خوب یکی از موارد پیشرفت و رشد شخصی است.همه ان کارهایی که انجام می دهیم بر اساس چیز هایی است که قبلا آموخته ایم و متاسفانه همه آنچه بهش عادت کرده ایم خوب نیست و به همین دلیل باید همیشه سعی و تلاش کنیم برای بهبود عادات شخصی خود لیستی را به شما معرفی می کنم از عادات عملی که می توانند تفاوت های بزرگی را در زندگی ایجاد کنند.
این لیست را به عنوان یک مرجع استفاده کرده و برای هر یک عادت یک ماه زمان بگذاریم.به این ترتیب برای جذب بهتر و آمیخته شدن با هر یک عادت فرصت مناسبی پیش روی ماست و با این روش میزان پیشرفت خود را بهتر می توانیم اندازه گیری کنیم
برای عادات سلامتی
مجله مدیران دوراندیش-کاپیتان عبدالله حیدری زفره
سی دقیقه در روز ورزش کنید.
- اگر نمی توانید این ضرورت را با دوستان همراه شوید.
- هر روز صبحانه بخورید.
- هشت ساعت خواب مفید را از دست ندهید.
- در صورتیکه شرایط بیست دقیقه خواب بعد از ناهار نیز توصیه می شود
- از خوردن میان وعده بین وعده های غذایی خودداری کنید: مگر رژیم داشته باشید
- خوردن پنج وعده میوه و سبزیجات:
- در هر هفته یکبارماهی بخورید:
- وقتی از خواب بیدار می شوید یک لیوان آب ولرم یا شیربنوشید:
- از خوردن نوشابه پرهیز کنید: بدن شما از شما سپاسگزاری می کند.
Captain
بدن خود را تمیز نگه دارید:
- دوش صبحگاهی را از دست ندهید.
- اگر سیگار می کشید آن را متوقف کنید:
- اگر مشروب می خورید آن را متوقف کنید:
- بجای اسانسور از پله ها استفاده کنید:
عادات بهره وری
- استفاده از یک ابزار نوت برداری : عادت به نوشتن و نگه داری و ردیابی ایده های و چیز هایی که به ذهن تان می آید با استفاده از یک ابزار و یا نرم افزاری که این اطلاعات را برای شما نگه داری کند بسیار با اهمیت می باشد
- اولویت بندی کنید: اگر شما یک لیستی از کارهایی دارید که باید انجام دهید و به خود می گویید که از کجا شروع کنم؟ یک راه این است که لیست خود را اولویت بندی کنید. با این سوال از خود شروع کنید: “اگر من امروز تنها یک کار می توانستم انجام دهم کدام را انجام می دادم؟” و بعد از یافتن پاسخ دوباره برای بقیه لیست سوال را تکرار کنید
- طرح و نقشه : برنامه ریزی مهم است برای این که شما قبلا تصمیم بگیرید در طول امروز و این هفته چه کنید.اما برنامه ریزی برای بیش از چند هفته معمولا ناکارآمد است و بنابراین خیلی نگران نباشید
- زود تر بیدار شوید: صبح زود از خواب بیدار شدن راه بسیار خوبی است برای بدست آوردن وقت اضافی.من شخصا پیشنهاد می کنم صبح ها ساعت ۵ برخیزید. من تا ۹ صبح طوری هستم که بسیاری از کارهای خود را پیش می برم در حالی که در بقیه ساعات روز اینطور نیست
- کانال های شخصی و یا ایمیل خود را ۲ بار در روز چک کنید:
حذف کارهای بی اهمیت:
- تمیز نگه داشتن اتاق ، میز کار و خودرو خود: برای حفظ تمرکز و داشتن خلاقیت داشتن یک میز تمیز و یک اتاق روشن مهم است
- خودکار بودن: بسیاری از کارهایی که شما در طول روز و یا هفته به انجام آنها نیاز دارید را بصورت خودکار تنظیم کنید، البته تا آنجایی که ممکن است.افراط نکنید
- ضرب العجل تعیین کنید: که بهره وری شما را افزایش می دهد
- یک روز در هفته را استراحت کنید: به خود مرخصی بدهید و آن روز را فقط اختصاص به فعالیت های تفریحی مورد علاقه خود بپردازید،مثل پیاده روی،ورزش،مطالعه خارج از حرفه و تخصص خود
عادت های شخصی
- خواندن یک کتاب در هر هفته: برای فعال نگه داشتن مغزتان.
- معما و پازل حل کنید: راه های خوبی هستند برای ورزش دادن مغز
- مثبت فکر کنید: شما همانی هستید که همیشه به آن فکر می کنید
- سریع تصمیم بگیرید: سرعت تصمیم گیری خود را به کمتر از ۱ دقیقه برسانید
- قبل از خرید صبر کنید: شاید ندانید برای انجام هر خریدی ۴۸ ساعت روی آن مکث کنید.این فرصت گاهی باعث به دست آوردن فرصت های بی نظیر و نتایج فوق العاده ایی می شود
- روزی ۳۰ دقیقه مراقبه و عبادت کنید: یکی از بهترین راه های ایجاد شفافیت روح و آشتی انجام ۳۰ دقیقه مراقبه در طول روز است.۳۰ دقیقه زیاد نیست اما برای قرارگرفتن شما در آرامش به اندازه کافی هست.به زبان ساده تر دعا کنید به زبان دین و مذهب خودتان
عادت های شغلی
- راه اندازی یک وبلاگ ، کانال شخصی و پیام رسان های اجتماعی: وبلاگ نویسی شخصی یکی از بهترین راه های آرام کردن کلمات درون است.حتما لازم نیست درباره یک موضوع خاص باشد ، بلکه یک مورد نیز کفایت می کند
- ساخت مجموعه نمونه کارهایتان: اگر شغل شما ساخت و ایجاد چیز هایی است ، ساختن یک مجموعه از نمونه کارهایتان بسیار راه عالی برای نشان دادن توانمندی های شماست
شما چه فکر میکنید؟ عادت های که موجب تغییر زندگی شما می شوند چیست؟
مقاله از سرکار خانم ساناز منظم
از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.