توجه مدیران و رهبران سازمانی کاپیتان بهمن ۲۳, ۱۴۰۳

توجه مدیران و رهبران سازمانی

مجله مدیران دوراندیش
شبکه

زمانی که ما در یک مجموعه یا سازمان ، چه خصوصی یا دولتی بخدمت گمارده شده ایم نمی توان گفت در برابر یک فرد مسئول هستیم بلکه به تمامی افراد مانند کارکنان، سهام گذاران . دیگر عناصر وابسته مدیون و مسئول هستیم.

تصور فرمایید شما بعنوان مدیر داخلی یک مجموعه برگزیده شده اید در این میان افرادی به شما و روش های منطقی شما دلبسته و افرادی چون در این مقام نتوانسته اند پایدار و یا به آن برسند در صدد ایجاد چالش برایت هستند.

جهان هستی سرشار از قوانین است .علاوه بر تعاریف متناوب از کلمه قانون قسمتی از آن که برای من بسیار مفید است آخر آن است :

قانون معمولاً به‌عنوان سیستمی از احکام شناخته می‌شود که از طریق مؤسسات اجتماعی یا دولتی ایجاد و الزام می‌شود تا رفتارها را تنظیم کند؛ با این حال، تعریف دقیق قانون یک بحث طولانی است. قانون معمولاً به عنوان یک دانش و هنر عدالت توصیف می‌شود. ترازو نماد عدالت در قانون است.

نیوتن دانشمند شهیر در قانون سوم خود بیان می کند:هر زمان جسم اولی به جسم دومی نیرویی وارد کند، جسم دوم هم نیرویی برابر ولی در خلاف جهت به جسم اول وارد می‌کند. بنابراین نیروهای اطراف ما حاصل برهم‌کنش‌های متقابلی هستند .

یک فرد با تجربه انامی مسائل را از زوایای مختلف (X,Y,Z) مورد برسی و مطالعه قرار می دهد من این قانون را در اجتماعی که در آن زندگی می منیم بدین صورت تشریح می کنم   ًهر دستی بدهیم همان را پس می گیریمً .

حال چه در این رابطه فکری دارید؟

۱۱ ویژگی کارفرمای منتخب

فرهنگ شرکت,  مشارکت کارکنان 

زسیدن و دستیابی به مقامی به عنوان “کارفرمای منتخب” شما را در حکم تصمیم گیرنده  برای خدمت، استخدام و حفظ بهترین افراد ، اموال و تجهیزات سازمانی یا مجموعه ای قرار می دهد. هنگامی که بازار کار رقابتی است، همانطور که با این وسایل  و سامانه های مدرن مانند هوش مصنوعی به طور فزاینده ای برای بهترین ها و بیشترین ها تبدیل  و با سرعت نور در حال حرکت است  طراحی و برنامه ریزی شده است، داشتن کارکنان بالقوه که به دنبال حرکت و فرمان  شما هستند، موقعیت بسیار خوش شانسی است. با این حال، این وضعیتی نیست که به راحتی به دست یافت یا  بتوان آنرا حفظ کرد .

این نیاز به یک رویکرد متفکرانه و استراتژیک دارد که با درک آنچه مردم هنگام تصمیم گیری در مورد محل  هایی مانند :کار،مراکز خرید،مجتمع های مسکونی ، سازمان ها ، بنگاه های اقتصادی کوچک و… بیشتر برای آن ارزش و اهمیت قائل بوده و آنان را محلی برای تنوع،درآمد،امید و… میدانند  آغاز می شود.

از ویژگی های محل کار که کارکنان بیشتر از همه برای آن ارزش قائل هستند:

  • اهمیت به مشاغل و رشد شغلی یکی از دلایل اصلی ترک یک سازمان یا مجموعه، فرصت رشد است. خواه این موقعیتی با مسئولیت بیشتر یا موقعیتی که از مجموعه ای متفاوت از مهارت ها باشد. همه می خواهند در موقعیت های خود تکامل یابند.

    الف)  مسیرهای شغلی متنوعی ایجاد کنید که حرکت آن روند رو به رشد مناسبی داشته باشد .

ب) افرادی مناسب را  پیدا کنید.

پ) اتاق فکر ،  جلسات منظم ، پر بهره ، مناسب و ستادی تشکیل دهید و نتایج را ثبت نمایید.

ت) بازرس و تیم برسی موضوعات و مشکلات تشکیل دهید.

ث) با مجموعه دلجویی کنید.

ج) برنامه ریزی و استراتژی مناسب داشته باشید. پشتیبانی لازم را برای شناسایی حرکت(های) بعدی خود و ایجاد مهارت های آنها بر اساس آن ارائه دهید.

کار با ارزش و معنادار

ترفیع و تشویقات همیشه امکان پذیر نبوده و حتی در برخی موارد اثرات منفی را در بر دارد ، بنابراین بایستی ما در ابتدا ساختارهای خود را برسی مجدد و شاید به تجدید نظر در شرح وظایف مجموعه و افراد با توجه به اهداف خود اقدام بعمل آوریم . باید توجه به امر آموزش داشت  زیرا توانایی افراد عادی و مختصص به آن آمیزه ها و مهارت ها است پس با برنامه ریزی و ایجاد انگیزه در بین کارکنان می توان تمایل و  کشش کارکنان برای رسیدن به پتانسیل خود بدون ایجاد استرس  ایجاد کرد با یک عمل متعادل کننده می توان رقابت هایی همچون مسابقات برگزار نمود که کارکنان برای رسیدن به آن هدف (ارتقاء شغلی، تشویق مال، امتیاز  و..) تلاش نمایند. هنگامی که مشاغل بیش از حد عادی و تکراری شوند، در معرض خطر بی حوصله یا بی تفاوت کارکنان قرار می گیرید، در حالی که چالش بیش از حد باعث ایجاد استرس و فرسودگی شغلی می شود.

گزینه های تقسیم شغل و چرخش شغلی را توسعه دهید.
به طور منظم تیم های متقابل را کنار هم قرار دهید.
ایجاد گروه ها  و جلسات برای پروژه های مختلف و حل مشکلات.

قدردانی و شناخت     

شناخت کارکنان و شاغلان در یک مجموعه و یا سازمان برای کار سختی که انجام می دهند ضروری است. هیچ نمی خواهد احساس کند که عبس و بیهوده  تلقی می شود و یا مشارکت و حضور  او مورد توجه قرار نمی گیرد. توسعه یک سیستم مدیریت عملکرد قوی به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که افراد شما ، مجموعه شما همیشه احساس ارزشمندی و قدردانی می کنند.

الف) اهداف و اهداف عملکرد فردی و تیمی را تعیین کنید تا هر نوع مشارکت پتانسیل شناخت را داشته باشد.
ب)تفاوت بین امتیازات و پاداش ها را درک کنید ! امتیازات، مانند ناهار رایگان اغلب به انتظارات تبدیل می شوند در حالی که پاداش ها برای تشخیص رفتار خاص محفوظ است.
پ)با مناسبت های خاص مانند سالگردها، تولدها و بردهای تیمی خلاق باشید تا همه چیز را سرگرم کننده ، زنده، پایدار، پویا ، پر جنب و جوش نگه دارید.

تعادل بین کار و زندگی       

نمی توان به اندازه کافی گفت ! افراد با طراوت، آرام و متعادل بیشترین بهره وری و رضایت مندی را دارند. اهداف حرفه ای و شخصی متقابلا منحصر به فرد نیستند و مطلوب ترین محل های کار طیف گسترده ای از برنامه ها و شیوه ها را ارائه می دهند که از نیازهای شخصی کارکنان خود پشتیبانی می کند.

الف)برنامه های انعطاف پذیر، کار از خانه، تعطیلات سخاوتمندانه و غیره را ارائه دهید و در صورت امکان بر نتایج در مقابل زمان صرف شده در دفتر تمرکز کنید.
ب) با روابط عمومی خود امتیازاتی  برای مزایای سلامتی  مجموعه خود مانند باشگاه ورزشی، استخر ، سینما و… بگیرید

پ) اهداف شخصی را با اهداف حرفه ای به عنوان بخشی از مدیریت عملکرد خود ترکیب کنید.

ت) هر آنچه روئسای شما به شما دیکته می کنند را با درایت،عقل و قوانین متعادل کنید چون این فقط شما هستید که در آینده مورد شماتت افراد قرار می گیرید مگر اینکه عمری جاودان و در این مقام باقی بمانید!!!

مدیران و رهبران قوی         

مدیریت و رهبری مجموعه یا  سازمانی قابل اعتماد، بسیار ارزشمند است. این لحن را برای مشورت محترمانه در مورد ماموریت، چشم انداز، استراتژی و تصمیم گیری تعیین می کند. کارکنان زمانی احساس امنیت می کنند که به رهبران اعتماد دارند که تصمیمات تجاری درستی می گیرند و کاری که انجام می شود هدفمند است.

الف) ابتدا بدانید سازمان و مجموعه ای که در آن فعالیت دارید چقدر قانونی است . این مهم را می توانید از افراد درون سازمانی پرسش نمایید

ب) قبل از هر چیز برنامه و چشم انداز خود را مکتوب کنید و یک رو گرفت به مقامات مربوطه بدهید.

پ)   اطمینان حاصل کنید که چشم انداز شما در طول فرآیند برنامه ریزی استراتژیک به خوبی بیان و با افراد شما ارتباط برقرار کرده است.
ت)توسعه مهارت های رهبری را تشویق کنید و رهبران بالقوه آینده را زودتر شناسایی کنید. شاید این مجموعه یک سیستم سمی باشد پس برای فرار از آن همتاسازی سازمانی نمایید. و یا اینکه افرادی را برای همراهی و کمک همتا سازی کنید.
ث)قابل دسترس باشید و فرصت های زیادی را برای تعامل با افراد و کارکنان در تمام سطوح و حوزه های سازمان فراهم کنید.

عدل و انصاف     

مردم در مورد رفتار منصفانه بسیار باهوش هستند پس در جایی که اعتماد دارند عدالت را یک ارزش قوی می پندارند. چیزهایی مانند شایسته سالاری و روند هایی که به طور یکسان برای همه اعمال نمی شود، اختلافات زیادی ایجاد می کند و منجر به ترک یک سازمان توسط افراد خوب می شود. این مفهوم در مورد شیوه های داخلی و خارجی اعمال می شود و با توجه به هر دو، محل زندگی و یا کار بسیار سالم تر و قوی ایجاد خواهید کرد.

الف) شیوه ها و عادت های روزمره خود را مرور کنید، به دنبال اختلافات بین اقدامات و ساختارها باشید و برای بستن شکاف ها برنامه ریزی کنید.
ب) معیارهای تنوع و مسئولیت را در سازمان خود بررسی کنید و در صورت لزوم برنامه های محکم و قابل اندازه گیری برای بهبود ایجاد کنید.
پ) حقوق و دستمزد خود را در برابر معیارهای رقیب، صنعت و منطقه بررسی کنید تا مطمئن شوید که کل غرامت شما در میانگین بازار یا بالاتر است.

دسترسی به مهارت،دانش واطلاعات     

وقتی کارکنان احساس می کنند “در کارتان ماهر و توانا” هستند، می فهمند که بخشی از چیزی بزرگتر از تعریفی که قبلا  از شما شنیده اند ، هستند. این انگیزه بخش و هیجان انگیز است ، چیزی است که مردم به طور فعال از کارفرمای خود انتظار و به دنبال آن هستند. ارتباط باز و شفافیت برای تبدیل شدن به یک محل کار منتخب حیاتی است.

الف) قبل از به روزرسانی ، اشتراک گذاری اطلاعات و فعالیت های مجموعه و سازمان خود در وب سایت و رسانه های اجتماعی و غیره را با  کاردانان و کارکنان به اشتراک بگذارید.
ب) تلاش برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات به طور مداوم و استفاده از انواع روش های ارتباطی برای بهبود دسترسی برای همه از ضروریات یک مجموعه است.
پ)در مورد معیارهای مالی و عملکرد شفاف باشید  و برای پاسخ به سوالات وقت بگذارید.

ت) جلسات برسی ، پرسش و پاسخ بگذارید.این حق سرمایه گذاران و سهامداران است.

توانمندسازی     

سرمایه گذاران ،سهامداران و کارکنان تمایل دارند در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند و می خواهند به آنها اعتماد شود تا مسئولیت نحوه تکمیل کار خود را بر عهده بگیرند و بر نحوه انجام کار به طور کلی تأثیر بگذارند. چیزهایی مانند بوروکراسی و مدیریت خرد از محل کار می کاهد و باعث می شود افراد احساس کنند که فضایی برای رشد و توسعه ندارند. به دنبال راه هایی باشید که مردم را به طور روزانه درگیر تصمیمات بزرگ و کوچک کنید.

الف) یک دبیرخانه و یک سیستم اداری منظم برای سازمان و مجموعه خود موهبت های فراوان و بیشتر بار سنگین مسئولین شما را بر عهده می گیرید آنان می توانند با ایجاد محتوا، بایگانی و ارسال نامه ها ، امورمالی و…. انجام مسئولیت نمایند و شما به راحتی با داشتن آمار و ارقام بسوی کارهای اصلی خود بپردازید.

ب) بازخورد و پشتیبانی زیادی برای کمک به کارکنان در درک نقش خود و چگونگی قرار گرفتن آن در تصویر بزرگتر ارائه دهید.
پ) اشتباهات را به عنوان فرصت های یادگیری با فرصت های زیادی برای توضیح و بحث در مورد زمانی که همه چیز اشتباه پیش می رود، بپذیرید.
ت)ایدها و  نوآوری را تشویق کنید و فرآیند پیشنهاد را ساده کنید تا مردم متوجه شوند که ایده های آنها واقعا مهم و مطلوب است.

شهرت قوی        

مجموعه و سازمانی که در یک منطقه جغرافیایی  خاص و بسیار مورد احترام است، طبیعتا مکانی است که مردم می خواهند در آن کار کنند. شما می توانید با اطمینان از اینکه تجربه کارکنان با آنچه پس از شروع کار برای شما انتظار دارند، مطابقت دارد، شهرت قوی خود را در جامعه ایجاد کنید. این ثبات به شما کمک می کند تا شهرت قوی خود را حفظ کنید و یک حلقه بازخورد مثبت برای کارکنان جدید و بالقوه ایجاد کنید البته به عکس آن هم اندکی تفکر نمایید.

الف) امنیت شغلی سهامداران و کارکنان را در اولویت قرار دهید و برنامه های مالی قوی برای اطمینان از ثبات بلندمدت ایجاد کنید.
ب) به وعده های خود به همه ذینفعان عمل کنید و زودهنگام، آشکارا و صادقانه در مقابل مسائل قرار بگیرید.
ب) به سایت های بررسی کارفرما توجه کنید و به طور منظم از افراد خود نظرسنجی کنید تا بفهمید چه کاری را به خوبی انجام می دهید و کجا نیاز به بهبود است.

مشارکت جامعه  

اینکه کارکنان و مجموعه همراه شما بدانند که در یک خانواده در کنار هم هستند یک موهبت است و اینکه خود را شهروند مجموعه بدانند برای کارکنان بالقوه بسیار جذاب است. این شامل شیوه های اخلاقی، ابتکارات پایداری و مسئولیت اجتماعی شما ، مشاوران و نظریه پردازانی است که شما را بدان سمت سوق می دهند. مردم وقتی می دانند در مجموعه ای و یا برای آن کار می کنند که به انان در سوی رفاه و ترقی کمک می کند و درگیر مسائل می شود، احساس خوبی دارند.

الف) یک برنامه استراتژیک مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) ایجاد کنید که با ارزش ها و اصول شما سازگار باشد.
ب) از اهداف و سازمان های اجتماعی که کارکنان شما قبلا به آنها وابسته هستند حمایت کنید و زمان پرداخت شده را برای مشارکت آنها فراهم کنید.
پ) فعالیت های  بشر دوستانه ، حمایت از محیط زیست و … را برای تقویت روحیه، ایجاد رفاقت و تقویت تلاش های تیم سازی خود ایجاد کنید.

سرگرمی!  

فراتر از رشد منفی، مردم می خواهند در محل کار سرگرم شوند. آنها معمولا بیش از هشت ساعت در روز را با همکاران خود می گذرانند، بنابراین مهم است که فرهنگ و فضا فضایی را برای جشن و لذت ایجاد کند. احساس اینکه هر روز با دوستان خود کار می کنید، محل کار بسیار دلپذیرتر و بدون استرس ایجاد می کند و فضایی را برای گفتگو، حل مسئله و هم افزایی همگانی ایجاد می کند.

الف)با مسابقات سرگرم کننده، مضامین شوخ و بازی ها و مسابقات سازمان یافته خنده را تشویق کنید.
ب)با هم میهمانی کوچک صرف چایی یا قهوه داشته باشید  و همکاران را تشویق کنید تا در تیم های ورزشی شهر یا مجموعه شرکت کنند و باشگاه هی را سازماندهی کنید.
پ)فضای کاری را با سرگرمی و آهنگ آرام تلفیق کنید ! مجموعه را از بنر های تبیلغاتی  خسته کننده پاک و جدا کرده با نور ، چراغ و رنگ های سرگرم کننده تزئین کنید، یک مدل لباس آرام را در نظر بگیرید، یا سنت هایی را ایجاد کنید که باعث لذت مردم  و مشتریان شود (تابلوهای طنز، غنائم احمقانه و جشن تولد به خوبی کار می کنند).

کارفرمای منتخب بودن نیاز به برنامه ریزی و رویکرد استراتژیک دارد. در نهایت، این به فرهنگ شما بستگی دارد: آیا منصف، صادق، محترم و سرگرم کننده هستید؟

آیا افراد شما به شما اعتماد دارند که تصمیمات محکم بگیرید و بهترین منافع خود را در قلب خود داشته باشید؟

آیا شما محرم اسرار، ارزش محور و سازگار هستید؟

اینها انواع شیوه هایی هستند که کارکنان هنگام تصمیم گیری در مورد محل کار به دنبال آن هستند. و هر یک از اینها زیربنای محل کار عالی و فرهنگ های قوی است.

اگر می خواهید بدانید که چگونه Great Place to Work® (یعنی ماموریت ما این است که به هر مکانی کمک کنیم تا به مکانی عالی برای کار تبدیل شویم)  مجله مدیران دوراندیش می تواند به شما در ایجاد یک فرهنگ شرکتی قوی کمک کند، در مورد مشارکت کارکنان و راه حل های برند کارفرما با ما تماس بگیرید.

درباره مکان عالی برای کار®

Great Place to Work® نظرسنجی از کارکنان، کشف بینش های عملی و شناخته شدن برای فرهنگ عالی شرکت شما را آسان می کند. مشتریان بینش ها، توصیه ها و ابزارهای ما را برای تقویت چشم انداز، تصمیمات و اقداماتی که عملکرد کسب و کار را هدایت می کنند، به کار می برند.

با تشکر از سرکار خانم نانسی فونسکا

نانسی فونسکا SVP، خدمات مشتری

نانسی، یک رهبر باتجربه در فروش، عملیات و بازاریابی، در ایجاد روابط اجرایی استراتژیک مبتنی بر اعتماد سرآمد است. او با بیش از ۲۰ سال تجربه، از فراگیری، کار گروهی و ارتباطات باز حمایت می کند. نانسی معتقد به استفاده از فرهنگ مثبت شرکت برای رضایت کارکنان، حفظ و رشد پایدار کسب و کار است.

مجله مدیران دوراندیش

نانسی

یک دیدگاه بنویسید
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * مشخص شده اند