3 بهمن 1401 در قوانین اپارتمانها

مجمع عمومی در مجتمع و اپارتمانهای مسکونی

کاپیتان عبدالله حیدری زفره

مجمع عمومی برج ها و مجتمع های مسکونی

در اسفند ماه 1343 قانونی در مجلس شورای ان زمان بنام قانون تملک آپارتمانها  با ارای اکثریت به تصویب رسید که با تغییراتی و ایین نامه هایی ،امروزه گره گشا ،چراغ، نشانه و خط صافی است برای راهنمایی مردم ایران زمین. پس با هرگونه برخورد به مشکلات و چالش هایی در رابطه با آپارتمانها باید به این کتاب قانون یعنی تملک آپارتمانها تمسک بجوییم.

مجمع عمومی عادی سالانه:

مجمع عمومی عادی سالانه باید لااقل هر سال یک بار تشکیل شود بر طبق ماده 7 آیین نامه اجرای قانون تملک آپارتمانها که این مجمع هر سال باید به طور منظم تشکیل و مسائل مربوط به مجموعه مسکونی را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

انواع – بررسی وظایف و اختیارات .

برای تصمیم گیری در خصوص انجام امورات مجتمع و آپارتمان تشکیل مجمع عمومی  ضرورریست. در این مقاله با انواع مجمع. مسئولیت‌ها و وظایف.

مجمع عمومی چیست؟

در پاسخ به اینکه مجمع عمومی  چیست باید گفت بر طبق مواد 5 و 6 قانون تملک آپارتمانها در صورتی که تعداد مالکین از سه نفر تجاوز کند مجمع عمومی مالکین تشکیل می شود؛ یعنی اگر ساختمانی دارای سه واحد مسکونی باشد.

مجمع عمومي و انتخاب هیات مدیره

مجمع عمومی بعد از آشنایی با قانون و اطلاع از وظایف خود نسبت به نگهداری از قسمتهای مشترک ساختمان . حال باید برای سامان دادن به امور  مجموعه  با سایر مالکین یا نمایندگان قانونی آنها دور هم جمع شوید و در مورد اداره درست ان همکاری و اقدام نمایند .

مجامع عمومی مجتمع های مسکونی .

در مورد مجامع تصمیم گیرنده در برج ها،مجتمع ها و آپارتمان­ها چند نوع مجمع قابل تصور است:

۱- مجمع عمومی نخستین.

۲- مجمع عمومی عادی.

۳- مجمع عمومی فوق­ العاده.

وظایف مجمع عمومی عبارتند از:

  1. • تصویب و تغییر برخی از رفتارها و مقررات مجموعه براساس قوانین کشوری.
  2. • تصویب گزارش درآمد و هزینه سالانه مجموعه و (تعیین شارژ سالیانه).
  3. • تصمیم گیری در مورد نحوه پس انداز نسبت به اموراتی مانند حفظ و نگهداری و تعمیرات .

وظایف مدیران (هیات مدیره) مجتمع ، ساختمان و آپارتمان ها

مجمع عمومی مدیر یا هیات مدیره را بر اساس دانش و توانایی افراد انتخاب می کند و جایگزینی افراد از خارج از مجتمع بر اساس ماده درج شده در قانون تملک آپارتمانها انتخاب می نمایند. مدیر یا هیات مدیره باید در انجام وظایف محوله کوشا باشند و وظایف محوله  را به عهده شخص دیگری  نمی تواند بگمارد یعنی در این رابطه نمی توانند تفویض اختیار نمایند. حتی در صورت استفاء همه هیات مدیره ،چون در مجمع عمومی انتخاب شده اند می بایستی خود انها(هیات مدیره) مجمع عمومی فوق العاده تشکیل و در ان جمع اعلام استفاء نموده و با انتخاب جدید اعضا و تسویه حساب با انها تر ک خدمت نمایند.

آشنایی با قوانین آپارتمان نشینی.

مجمع عمومی در یک مجتمع، برج ،آپارتمان و یا ساختمان بالاترین و بهترین نهاد در جهت اخذ تصمیم گیری های مرتبط با مجتمع ها می باشند. و وظایف این مجمع از قبل توسط قانون کشور مشخص شده است. اختیارات و وظایف مجمع عمومی ساختمان. بر طبق ماده 6 از قانون آپارتمان نشینی.

مجمع عمومی عادی نخستین آپارتمان ب یا مجتمع بر طبق قانون چیست؟

منظور از مجمع عمومی عادی نخستین مجتمع و یا آپارتمان همانطور که از نام آن مشخص است زمانی کلمه مجمع یک مجتمع و یا آپارتمان بیان می شود منظور مالکین یک مجتمع  هستند و مجمع عمومی به معنی جمع کل ساکنین آن و مقصود از نخستین یعنی اولین جلسه گردهم آیی مالکین و یا نمایندگان انان می باشد.

 قوانین و مقررات (قسمت ها) .

آیا مجمع عمومی ساختمان  ویا مجتمع مسکونی با رای اکثریت میتواند مصوب کند که پرداخت هزینه های تعمیرات اساسی ساختمان به جای اینکه بر حسب متراژ باشد به صورت مساوی تقسیم شود؟

آیا مالکینی که با این تصمیم متضرر میشوند حق قانونی دارند ؟.

مستاجرین عضو رسمی مجمع عمومی ساختمان محسوب نمی‌شوند. ولی شرکت کردنشان در جلسات مجمع پسندیده است و نظرات و پیشنهاداتشان می‌تواند راهگشا باشد. وظایف و اختیارات مجمع عمومی  یک مجتمع مسکونی ویا یک ساختمان به شرح زیر است:

انتخاب مدیر  یا مدیران (هیات مدیره) .

مدیر یا مدیران (هیات مدیره) کیستند و چه وظایفی دارد؟

با مجمع عمومی آشنا شوید. بر اساس قانون تملک آپارتمانها مجمع عمومی عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده در خصوص ساختمان است. مالکین تمام واحدهای ساختمان در این مجمع عضوند و حق رای دارند..

مجمع عمومی

در هر ساختمان مشمول قانون تملک آپارتمانها که مالکین بیش از سه نفر باشند. باید مدیر یا مدیرانی توسط مجمع عمومی مالکین انتخاب شود. تا به نمایندگی از تمامی مالکین برای اداره و حفظ مجموعه و یا ساختمان اقدام نمایند. مانند دریافت و پرداخت هزینه ها. بیمه آتش سوزی . تعیین سهم هر (شارژ) طبق مصوباتی که در مجمع عمومی تعیین و اعلام شده است.

چنانچه مجمع عمومی مالکان با اکثریت آراء تصویب نماید که مجموعه ساختمان بازسازی شود . اجرای این مصوبه براساس تبصره ۱ ماده ۱۳ قانون به عهده مدیر یا مدیران است که به نمایندگی از طرف مالکینانتخاب شده اند انجام می شود.

از کامل ترین اساسنامه ها اساسنامه مجتمع مسکونی 500 واحدی پرواز هوانیروز اصفهان در شهرک سیمرغ می باشد . که طی اساسنامه مصوبه مجمع عمومی مجتمع مسکونی 500 واحدی پرواز در خرداد ماه 1393 مجمع عمومی می بایستی هر سال بطور عادی در خرداد ماه انجام شود.

Avatar

 

 

 




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با مرور این وب سایت، با قوانین و مقررات ما موافقت می کنید.
موافقم