11 اسفند 1402 در اموزش

یادداشت برداری برای بهبود توانایی

کاپیتان عبدالله حیدری زفره

یادداشت برداری برای بهبود کارایی

فرا گیری اساسی نکات از کوچک تا بزرگ در کلاس درس

یکی از روشهای تغییر و پیشرفت در تمامی امور روزانه شما  یادداشت برداری شما است . شما یک فرد ، شرکت ، یک شریک تجاری ، اگر  بخواهید تمامی مطالب و رخدادها را به ذهن خود بسپارید یا یک کامپیوتر هستید یا یک انسان عادی همانند سایر مردم . بنابر این یاداشت و نت برداری بهترین راه است و در صورت پیش آمد  فرصت های تجاری که اکثر غیر منتظره هستند ممکن است آخرین فرصت باشد.

یادداشت برداری هم در تعلم و هم در تجارت اهمیت والای خود را دارد . یکی از روشهای یادداشت برداری نحوه کار عملکرد شما و حتی اطرافیان شما را نیز تغییر می دهد و ممکن است شما را به یکی از نعمت های خاص اللهی که مشمول هر فرد نیست یعنی انظباط شخصی برساند.

چه شما یک شرکت باشید یا یک شریک تجاری ، اگر راهی برای یادداشت برداری با نگه داشتن نکات و نکاتی در نظر بگیرید ، به خاطر سپردن مطالب کاری که تا به حال خوب نبود آسان تر خواهد بود. فرصت های تجاری غیر منتظره ممکن است پیش بیاید.

مزایای یادداشت برداری

زمانی که شما یک کتاب حجیم را مطالعه می کنید و یا یک دستگاه بزرگی مانند یک موتور جت را یک شرکت تولید کرده است با یاداشت برداری های ساده و جمع آوری شده شما و یا فرد متخصص شرکت مورد نظر می توانید آنها را دوباره و سریع بخواند ، باز بینی و به گذشته  کارش نگاهی بیندازد  چون مانند یک چک لیست برایش می باشد  و حتی  بعداً با اطلاعاتی که می بینید ، می شنوید و یا بدست می آورد آن را ساده تر ، بهتر ،خلاصه  تر و یا ترمیم هایی بر روی آن انجام دهد ،

قطعا وقتی شما به آنچه که بعداً اتفاق افتاده است نگاه می کنید ، ممکن است ایده هایی به ذهن شما برسد که هنگام جمع اوری اطلاعات  به آنها فکر نکرده اید.

یک یادداشت ضروری در شرایط مختلف تجاری. شما می توانید به راحتی با در نظر گرفتن راهی برای انجام کار ، کارایی خود را افزایش دهید.

  • امام علی (ع) می فرمایند : آفت علم فراموشی است.فراموش کردن یک غریزه دفاعی برای انسان است.
  • امروز عصر اطلاعات و تولید اطلاعات است که اطلاعات زیادی فقط با ارسال زندگی روزمره به دست می آید.با یادداشت کردن و مرور  آنها از فراموشی آنها جلوگیری می کنید.
  • اطلاعات جدید اطلاعات قبلی را تکمیل تر می کند. یادداشت یک مورد حائض اهمیت به عنوان یک یادداشت در صورت فراموش کردن آن است.

 دیتا و اطلاعات را می توان سازماندهی کرد

  • با تدوین و نت برداری ، می توانید نکات اصلی اطلاعاتی را که به شما وارد شده است سازماندهی ، ساماندهی و طبقه بندی نمایید. با نوشتن نکات اصلی اطلاعات بدست آمده ، مهارت سازماندهی دیتا ها و اطلاعات را با تدوین راه هایی برای اتصال و بهم پیوند دادن نقاط هنگام مرور یادداشت بعداً به دست خواهید آورد مانند یک مسئله هندسی که با جمع آوری و اتصال فرض ها شما به جواب مسئله که همان حکم گفته شده است می رسید.
  • اگر می توانید نکات اصلی مکالمه را درک کرده و اطلاعات را منظم و سازماندهی کنید ، می توانید انتخاب ها و اولویت های اهداف خود را تجسم کنید. مهارت های تنطیم و سازماندهی داشته ها و اطلاعات در هر کاری مانند تحصیلات افراد در همه مقاطع ،  مشاغل سازمانی کسب و کار به راحتی می تواند در هر شرایطی مدیریت شود.
  • یادداشت ها زمانی مفید هستند که بخواهید ایده ها و اهداف خود را در یک دسته بندی منظم ، یک قالب و یک برنامه بگذارید. اطلاعاتی که از طریق شنوایی یا بینایی به دست می آید نمی توانند بصورت منظم باشند مثلا شما در یک جلسه ای سازمانی هستید اصولا مدیران ارشد هر کدام از قسمت هایی که خود و زیر مجموعه شان فعالیت دارند بیان مطلب می کنند که شایدبه

قسمت های دیگر مربوط نباشد این یاداشت ها است که در انجا صورت جلسه شده و  مافوق ها می توانند با ربط انها به یکدیگر به اهداف خود برسند و یا شرکت را از چالش و حتی ورشکستگی رهایی دهند .همین دلیل مهم است که آن را در قالب یادداشت با دستان خود نگه می دارند.

  • یادداشت ها فقط به کلاس های درسی ، آموزشی ، سمینارها ،جلسات شرکت و جلسات با شرکای تجاری محدود نمی شود. یادداشتی که ایده ای را که در یک لحظه به ذهن شما خطور کرده است بنویسید ، یک متحد قوی خواهد بود که فرصت های تجاری را برای شما به ارمغان می آورد.هنگامی که بیان یک موضوع  با کلمات مشکل است ، توصیه می شود یک تصویر ساده طراحی کنید و بعدا آنرا با تفکر خود بازنویسی نمایید  الهام خود را در فرم بگذارید و برای زمان آینده آماده باشید.
  • یکی از تکنیک های افراد باهوش در کلاس ها ، جلسات اداری و جلسات تجاری یادداشت برداری است که در آن حال شما به طرف مقابل علاقهمندی ، شایستگی و قدرت تمایل به گوش کردن را می دهید که طرف شما با راحتی و انرژی بیشتر به شما توجه بیشتری می نماید.

نحوه نت برداری

چه یادداشت هایی را باید و از چه روش هایی باید نوشت

  • سعی کنید روش هایی از خودتان برای نت برداری ابداع کنید زیرا در  موضوع و صحنه  کسب و کار ، می توانید با در نظر گرفتن روشی برای یادداشت برداری و کمی تغییر آن ، کارایی خود را بهبود بخشید. در اینجا نکاتی درباره نحوه یادداشت برداری خوب وجود دارد که می توانید از امروز به راحتی آنها را در اختیار بگیرید.

نکته اول: مطالب را در یک دفتر جمع آوری کنید

به عنوان پیدارکردن راهی برای یادداشت برداری باشید اگر می توانید با اساتید ویا خبر نگاران صحبت کنید چون انان در یک جلسه و یا مصاحبه گفتار گوینده را سریع و واضح می نویسند  ابتدا اخبار  را کنار هم قرار دهید تا بتوان آنها را به صورت جمعی ، پرورش اطلاعات ، جمع بندی و مدیریت کنید. اگر برای هر کلاس درسی ، محتوا یا پروژه تجاری مطالب را به تعدادی یادداشت تقسیم کنید ، ممکن است نتوانید اطلاعات نوشتاری را در زمان نیاز بصورت اضطراری بازیابی کنید و ممکن است به مشکل بر بخورید.

بهتر است که یادداشت ها را در یک دفتر ساده و یا یک سر رسید  جمع آوری کنید تا هنگام مرور مطالب نوشته شده را به ترتیب زمانی دنبال کنید. اگر از یک یادداشت برچسب یا استیکر که می توان دوباره انرا ادامه مطلب داد و چسباند خود ایده خوبی است چون شما یک فهرست مهیا کرده اید  ، بنابراین می توانید آنچه را که در کدام صفحه نوشته اید ببینید. اگر به فیلم های پلیسی دقت کرده باشید در دفاتر انان یک تابلو بزرگی قرار دارد که اطلاعات و داده های خود را بر روی آن قرار داده اند و هر چه جلو تر روند بر تعداد تصاویر و اطلاعات بر روی تابلو بیشتر می شود تا به جواب برسند.

هدف از یادداشت برداری نوشتن حروف منظم نیست. نکته مهم این است که دید و درک را برای شما آسان کنید.

نکته دوم:  با دست بنویسید

همیشه یک دفتر جیبی  با یک خودکار همراه داشته باشید و به جای استفاده از تلفن همراه و یا اینگونه وسایل  در هنگام نیاز به نت برداری  ، آن را یادداشت کنید. دستی که قلم را در دست دارد از آزادی بالایی برخوردار است و شما می توانید آنچه را که فکر می کنید به هر طریقی بنویسید.

مطمئناً نوشتن یاداشت ها و گفتگوها در کلاس ها ، جلسات با بکارگیری موبایل و یا نت پد ها  راحت تر از نوشتن با دست است. با این حال ، در خیلی از مکانها مانند کلاس ها و صحنه کسب و کار ، تصور شما ممکن است غلط باشد.

اگر از تلفن هوشمند یا رایانه لوحی استفاده می کنید ، هنگام کپی تمیز یادداشت از آن استفاده کنید. اگر اطلاعات بدست آمده را خروجی دهید ، خاطره انگیزتر خواهد بود.

نکته سوم: از ماژیک فسفری و یا با چند رنگ بنویسید

هنگام یادداشت برداری ، مهم است که آنها را در رنگ های مختلف بنویسید.,ویا از مازیک های فسفری بهره بگیرید.  با این حال ، اگر از خودکار چند رنگ استفاده کنید بهتر است هر چند سرعت شما را ممکن است پایین بیاورد . اگر از خودکار یک رنگ استفاده می کنید بعد از نوشته هایتان حتما با رنگ های دیگر آنرا بازبینی نمایید رنگ اصلی آبی ، سیاه است و نکات برجسته و اصلی  رنگ قرمز است.

نکته این است که با توجه به خواندن یادداشت ، نکات اصلی را به آسانی قابل فهم بنویسید. با یک نبوغ ساده با استفاده از رنگ ها ، می توانید به طور چشمگیری یادداشت برداری کنید.

 

نکته آخر : همیشه دفترتان را همراه داشته باشید.

این خصلت تمامی فرماندهان ، مدیران ، سرپرستان و…. در همه زمانهاست که دفتر سررسیدشان همراه انان است .شما هم عادت کنید در همه حال قلم و دفتری همراه داشته باشید  تا بتوانید در هر زمان یادداشت برداری کنید. اگر دائماً از آن استفاده کنید ، طبیعتاً به آن وابسته می شوید ، بنابراین توصیه می شود که یک دفترچه یادداشت ، دفترچه یا قلم را برای استفاده راحت انتخاب کنید ، این کار باعث می شود احساس بهتری داشته باشید و فکر کردن در مورد نحوه یادداشت برداری برایتان سرگرم کننده خواهد بود.

Avatar



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با مرور این وب سایت، با قوانین و مقررات ما موافقت می کنید.
موافقم