27 دی 1401 در اموزش, زبان بدن

زبان بدن با گفتاری نو

کاپیتان عبدالله حیدری زفره

مقدمه:

 با درود و سلام برشما. از اینکه مجله مدیران دوراندیش را انتخاب نموده اید به شما  خوش امد گویی می نماییم. اینجا مکانی است برای ارائه مقالات و نظریات شما.

از دیرباز برای رسانیدن یک مطلب زبان بدن و زبان علم واشاره در بین دوفرد با ملیت های متفاوت رایج بوده و بنویی چندان موضوع جدیدی نیست که امروزه در بسیاری موارد آموزشی مورد توجه قرار گرفته شده است.

اشارات صورت و بدن یکی از واسطه های ارتباط غیر کلامی است و اینکه انسان با حرکات صورتش می تواند بیش از هفت هزار پیغام متفاوت را انتقال دهد مسئله شگفت انگیزی است . تحقیقات علمی و نظریه عامه بر این است که ایماء و اشارات صورت با احساسات فرد ارتباط مستقیم دارند. همه ما زبان غیر کلامی را ابتداء از مادرانمان می آموزیم او اولین کسی است که خنده و اخمش برای ما معنی دارد و بمرور زمان و با یادگیری حرف زدن  آشنایی ما با زبان غیر کلامی هم افزایش می یابد . در اکثر خانواده ها اعضاء خانواده براحتی بدون کلام با هم ارتباط برقرار می کنند. حال به موارد استفاده بهتر از این موضوع به مواردی در هرچه بهتر و موثر بودن زبان بدن می پردازیم.

با آقایان نا آشنا از روبرو و خانمهای بیگانه از پهلو برخورد نکنید. در هنگام صحبت با یک آقا از کنار او شروع نکنید و به تدریج وضعیت خود را تغییر دهید تا به روبروی برسید.در هنگام صحبت کردن با خانمها از روبرو برخورد کرده،سپس به آرامی به کنار او قرار گیرید.

زمانی که کسی در حال نشسته است هرگز ایستاده با او ارتباط برقرار نکنید .مگر آن که عمداً بخواهید بر او تسلط یا اورا تهدید کنید…ارتفاع یکی از عوامل قوی سلطه گری می باشد

استفاده از فضا در حالت نشسته

اگر هنگام نشستن بر صندلی های بازودار و کوتاه مجبورید بدن خود را به سمت عقب خم کنید ؛در صورت امکان از نشستن برروی آنها بپرهیزید .زیرا در این حالت تعداد علائمی که از طریق وضع اندامی می توانید ارسال کنید بسیار محدود خواهند شد.

در صورتی که می توانید صندلی ها را جابجا کنید تا از قوانین فاصله  استفاده کنید، هر چند که با نشستن در فاصله کمتر ، راحت تر از زمانی باشید که در حال ایستاده اید . علت آن این است که صندلی باعث می شود بیشتر احساس امنیت کنید . مخصوصاً اگر بازوهای آن بین شما و افراد یک مانع فیزیکی ایجاد کرده باشند.

سعی کنید از نشستن در کنار و نزدیک یک خانم و روبروی یک آقای نا آشنا بپرهیزید .اگر طرف مقابل شما یک مرد می باشد برخورد خود را با نشستن در روی صندلی کنار او آغاز کنید واگر او یک خانم است از روبرو .

در هنگام دست دادن

همواره دست خود را خشک کنید .در فشار دادن دست طرف مقابل حد اعتدال را رعایت کنید ؛ دست طرف مقابل را حدود شش ثانیه در دست خود نگهدارید.

برای تسلط ورزیدن بر دیگران هنگام دست دادن ، دست طرف مقابل را بیشتر از حد معمول فشار دهید . مدت ان را طولانی تر از حد معمول انتخاب کنید . برای ابراز دوستی و اشتیاق همکاری ،در فشار دادن دست طرف مقابل و زمان آن اعتدال را رعایت کنید.

اگر می خواهید کمی جسارت نشان دهید. دست طرف مقابل را کمی طولانی تر از حد معمول بگیرید.اگر می خواهید دوستی خود را رعایت کنید و موجب افزایش آن شوید،در هنگام فشار دادن دست او حد متعادل را رعایت کنید. ولی دست اورا کمی طولانی تر از حد معمول لمس کنید . با چهره ای متبسم و آرام برخورد کنید ودرتمام طول مدت دست دادن ارتباط چشمی خود را حفظ کنید . خودتان را کمی به سمت جلو متمایل کنید.

برای ابراز خضوع از نوع تسلیمی استفاده کنید. در نوع ومدت زمان دست دادن خود حد معمول را رعایت کنید.

سعی کنید از عینکهای رنگی،دودی یا آئینه ای و غیره بپرهیزید. مگر آن که به خاطر مشکلات طبی مجبور به استفاده از آنها باشید .اگر می خواهید فردی خون گرم و همدل با دیگران جلوه گر شوید ظاهر شوید،برای حل مشکلات ونارسائی های بینایی خود به جای عینک های معمولی از عدسی های چسبان استفاده کنید.

تشدید همکاری

در اولین برخورد خود با دیگران ،برای افزایش دلگرمی و اثر حضور خود در آنان گردن خود را کج کنید . ارتباط چشمی برقرار کنید و از اعماق قلب بخندید و با آنان برخورد کنید . به همین ترتیب زمانی که از کسی می خواهید کمک بطلبید از این شیوه استفاده کنید .

در هنگام صحبت کردن در مقابل گروهی از مردم با آنان ارتباط چشمی برقرار کنید .در صورت امکان از خواندن مطلب از روی نوشته خود داری کنید. آن چه را که می خواهید بگوئید حفظ کنید ویا از یک یادداشت کوچک استفاده کنید.

رمز نمایش قدرت در توانایی شما در کنترل زمان و فضای شخص مقابل نهفته است.

در موقع راه رفتن قد را بالا بکشید سینه جلو،شکم داخل ، گردن صاف ،آرام و با تأمل راه بروید .در هنگام نظر کردن به محیط اطراف خود عجله نکنید .مانند صاحب خانه عمل کنید ؛نه مانند بیگانه. از ظاهر سازی غفلت نکنید ؛ طوری حرکت کنید که دیگران تصور کنند مالک آن جا شمائید . با تمرین و آموزش هرگز به خودتان اجازه ندهید تا دست و پای خود را گم کنید.

برای مشوش کردن دیگران ،از نگاه های طولانی استفاده کنید؛ اما هدف نگاه های طولانی آنان قرار نگیرید. نگاه خود را به سمت راست یا چپ منحرف کنید ؛اما از نگاه کردن به پایین خود داری کنید.

در صورت امکان جای نشستن وچگونگی ان را آگاهانه انتخاب کنید. صندلیی را انتخاب کنید که بدون بازو باشد. و بلند شدن از روی آن راحت و در هنگام نشستن ارتفاع شما کمتر از طرف مقابل نباشد . جز در موارد خاص مثل صندلی کیفری که مجبورید به تحمل آن خواهید بود .از محدود کردن خود در یک صندلی کوتاه قد جداً خودداری کنید.

اکنون بهتر است چند تمرین ساده اما مستمررا انجام دهیم:

  •  اگر متوجه شدید که نسبت به رفتار دیگران واکنش شدیدی از خود نشان می دهید، می توانید از خود بپرسید خوب، درست است که فرد الف رفتارهای نامناسبی دارد، ولی چرا من باید تا این اندازه نسبت به او حساسیت نشان دهم و از او متنفر باشم. پس حتما اشکالی در من وجود دارد که تا این اندازه حساس هستم و از طرفی اگر دیگران را افرادی در حال رشد ببینید، به جای نشان دادن واکنش های منفی شدید با انها مدارا خواهید کرد و با خود خواهید گفت رفتارهای نامناسب آنها از تاریخچه زندگی آنها بر می خیزد و اگر زندگی فرصت های مناسبی در اختیار آنان قرار دهد، مطمئنا اصلاح خواهند شد.
  •  به مدت یک هفته خود را زیر نظر بگیریم، اگر از کسانی رنجیده ایم، دلایل رنجش و رفتاری که باعث این رنجش شده را یادداشت کنیم. سپس برگذشته خود مرور کنیم – آیا تاکنون این رفتارها یا ویژگی های منفی در ما دیده شده است یا خیر؟
  • نظر خود را در باره نزدیکان، دوستان ، افراد خانواده و همکاران بنویسیم و در صورت امکان از آنها نیز نظر خواهی کرده یالااقل قبل از قضاوت قطعی کمی به افشای واقعیت فرصت دهیم تا حقیقت روشن شود.
  •  برای بهتر شدن زندگی، به دیگران چه توصیه ای می کنیم؟ فهرستی از پندارها – قضاوتها و توصیه هایی که به دیگران می کنیم ، تهیه کنیم. آیا تمام تصورات و قضاوتهایمان نسبت به دیگران صحیح هستند؟ آیا این توصیه ها برای خودمان مناسب نیستند؟ شاید این توصیه ها برای ما نیز مفید باشند. پس کافی است به توصیه هایی که به دیگران می کنیم ابتدا خود عمل کنیم تا به نتیجه مثبت فرافکنی دست یابیم

البته به نظر می‌رسد که هرگز نمی توان پیام ها و نشانه های زبان بدن را به طور کامل کنترل و پنهان و تفسیر و تعبیر کرد زیرا این کار معمولاً امکان پذیر نیست به عنوان مثال حتی اگر فردی در هنگام دروغگویی سعی کند با لبخند و با دستانی باز صحبت کند تا فرد متوجه دروغگویی اش نشود، حرکات کوچکش دروغگویی او را کاملا آشکار خواهد کرد

برای مثال مردمک چشمانش منقبض می شود، یکی از ابروهایش به سمت بالا می رود یا گوشه لب هایش شروع به پرش های ناگهانی می کند، البته کنترل زبان بدن در هنگام دروغگویی انرژی روانی زیادی از شخص می گیرد و برای همین بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی زبان بدنش ناخودآگاه آشکار می شود و او را لو می دهد.

شناخت پیام های زبان بدن به ما کمک می کند تا ارتباطی مؤثرتر با دیگران داشته باشیم.

چشم ها

نگاه مختصر به اطراف= این نگاه حالتی خجالت گونه است.

نگاه خیره خیره و تند =  این نشانه خلقی تهاجمی، سلطه جویانه و تهدیدآمیز است.

چشمک زدن =علامتی زیرکانه، نشانه وجود رمز و رازی میان دو فرد است.
ابروهای کاملا در هم یا به اصطلاح گره خورده = این پدید یعنی بوجود امدن شیار میان دو ابرو دلالت بر سلسله اضطراب ها، دردها، ترس ها یا آمیزه ای از این سلسله رفتارها و هیجانات است.

لبها و دهان

خنده زوری = بیانگر این موضوع است که تمرکز فرد و احساس نیاز برای رسیدن به یقین است.
تبسم با دهان باز =در این حالت دندان های بالا نمایان می شود و به شخصی که با شما گفت و گو می کند، می فهماند که شما مایل هستید بیشتر با او آشنا شوید.

تبسم با لبهای بسته =برای ادای احترام و ادب و نزاکت است.

دست ها

دست دادن سنگین ومحکم = اغلب اوقات در موقعیت های سیاسی و دیپلماتیک کاربرد دارد و نشانه سعی در برتری جویی و سلطه گری است و بی تردید می توان فهمید که اینجا چه کسی فرمان می دهد
.
دست دادن شُل و وارفته =عدم تمایل به دوستی و صمیمیت است. همچنین ضعف، مطیع و تسلیم بودن را القا می کند.

دست دادن با هر دو دست  =  نشانه بارز راستی و صمیمیت زیاد.

دست های پنهان درون جیب = حالتی مرموز و به اصطلاح زیرکانه که این پیام را می رساند که تمایلی به گفت و گو با شما ندارم.

شست پوشیده شده با دست دیگر = فرد در این حالت خشمگین است اما می کوشد تا خود را آرام نگه دارد و به اصطلاح خود را کنترل کند که بهتر است مراقب این فرد باشید.

حرکات چکشی و تند دست =شخصی که می خواهد عقایدش را تحمیل کند، دستش را به طرف مقابل پرتاب می کند و درحالات ضعیف تر با انگشتانش این کار را انجام می دهد.

دست کشیدن میان موی سر فرد نمی داند که چه بگوید یعنی شخص تردید دارد.

پاها و وضعیت بدن   
تکان دادن ریتمیک یک یا دوتا پا = این پیام را می رساند که حوصله ام سررفته است.

نشستن روی لبه جلوی صندلی = فرد گوش به زنگ، مصمم و مشتاق برای در میان گذاشتن عقاید و احساسات خود است.

قرار دادن پاها روی زمین = افرادی که این گونه می نشینند واقع بین، مستقل، عمل گرا و منظم هستند آنها به نظر می رسد که مایلند که شما بدانید وضعیت را تحت کنترل دارند.
پیام این گروه چنین است که = در اطراف ما کاملا مراقب حرکاتت و رفتارهایت باش، من کاملا جدی هستم
قدمهای کوتاه و بلند = گام های بلند نشانه حالتی مطمئن و قاطع است اما گام های ریز با شانه های قوز کرده فرد را ترسو و آسیب پذیر نشان می دهد.
به دیوار تکیه دادن =  زمانی که شما به دیوار یا در ورودی با آرامش خاطر بسیار تکیه می دهید به دیگران می گویید که بمانند که به نظر می‌رسد این حالت، روشی  برای اضافه نمودن زمان برای سخن گفتن است

یادتان باشد هیچ چیز هیچکس هیچ رفتار و گفتار و کردار و حتی پنداری آنگونه که به نظر می‌رسد نیست

کاپیتان و مازیار میر مشاور و تحلیلگر

Avatar



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با مرور این وب سایت، با قوانین و مقررات ما موافقت می کنید.
موافقم